Morgondagens statusmarkör

Morgondagens statusmarkör

Publicerad
2019-01-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Hela 4 av 10 svenskar anser att företagens värderingar påverkar om de vill köpa företagets produkter och tjänster, vilket är något som kommer fortsätta att accelerera det kommande decenniet. Företagen som inte lever upp till transparens och ansvarstagande vill man inte handla från.

– Vi vet att konsumenter är mer lojala till transparenta varumärken, många är också beredda att betala mer för en produkt eller tjänst med full transparens, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA.
– I förlängningen kommer det att vara avgörande för företagens överlevnad och de som lyckas svara upp emot konsumenternas krav blir de stora vinnarna.

Ger social status
Medvetna konsumenter, som bryr sig om alla hållbarhetsaspekter, kommer att driva på företagens utveckling mot social transparens. År 2030 har det resulterat i att konsumenten i realtid, kan se hur varje val påverkar vårt klimat och vår omvärld. Mycket talar också för att konsumenterna automatiskt kommer att få information om sin individuella konsumtionspåverkan.
När alla förutsättningar att välja rätt finns och när vi kan följa vår egen påverkansnivå, blir konsumtionen mer konsekvent. I framtiden kommer vi inte bara vilja vara klimatneutrala, vi kommer även sträva mot att vara både klimat- och samhällspositiva.

– Om tio år pratar vi inte längre om arbete, semesterresor eller restaurangbesök för att få social status. Det som ger status är vilka köpval vi gör och vilken nytta det ger till samhället och planeten, säger Ann-Katrin.
– År 2030 kan svaret på frågan; vad har du för hållbarhetspoäng just nu? Vara viktigare än hur ditt Instagramkonto ser ut.

7 av 10 startup-företag säger även att socialt ansvarstagande är en av deras viktigaste drivkrafter. Detta enligt rapporten Lycka, Data, Mening från ICA och innovationsbyrån Sprillo.

https://www.icagruppen.se/globalassets/9.-ica-100/04.-framtiden/5.-framtidsrapport/ica_framtidsrapport.pdf