Googlar man på ordet innovation får man reda på att det är en ny idé, t ex i form av en produkt, en lösning, en affärsidé eller kanske en teknologi, som visar sig lovande eller fungerar. Den har inte tänkts ut tidigare av någon annan.
Innovation kommer av latinets; Innovare, som betyder; att förnya. En innovation är resultatet av en utvecklingsprocess och kreativt tänkande, oftast under en längre tid.
Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl och Coloreel
Bättre än så kan det knappast förklaras och det stämmer väl in i vad som föregått den banbrytande Coloreel-tekniken, som nu på allvar börjar lanseras över hela världen.
Mattias Nordin.
Idén som tog över
Det började år 2003 med det Jönköpingsbaserade företaget Inventech Europe AB, som var ett konsultföretag med koppling till Science Park i just Jönköping. Deras inriktning var från början att arbeta med innovativ produkt- och systemutveckling åt stora företag.
Verksamheten gick bra och genererade god vinst. En av uppdragen handlade om den textila industrin och tidigt fick Joakim Staberg, som var VD och grundare av företaget, en idé, som med tiden växte sig allt starkare.
År 2009 slutade Inventech Europe att sälja konsultuppdrag till andra företag. Nu var det produktidén som gällde. Åren gick och ett intensivt utvecklingsarbetet pågick i det tysta.
Det var inte förrän i september 2016, som man började prata om vad de gjorde och i februari förra året visade man för första gången upp sin produkt under namnet; Coloreel-enheten på den stora textilteknikmässan Avantex i Paris.
En tråd – miljoner nyanser
Coloreel-enheten riktar sig i första hand till brodyrmarknaden. Den baseras på den unika Coloreel-teknologin, som Joakim Staberg utvecklat under åren, med idén om en tråd och miljoner färgnyanser. Coloreel-teknologin gör det omöjliga möjligt genom att färga textiltråden i olika färgnyanser under pågående produktion. Något som kan bli revolutionerande inom brodyrbranschen i synnerhet, men även inom hela textilbranschen i allmänhet, exempelvis när det gäller stickning, sömnad eller vävning. Detta eftersom den här nya infärgningstekniken gör det möjligt att åstadkomma saker som man aldrig tidigare kunnat gjort; exempelvis mjuka färgtoningar i brodyren.
– Jag letade efter en lösning på branschens problem och fick tanken; vad händer om du bara använder vit tråd och färgade den direkt i en textilproduktionsprocess, som brodyr eller sömnad, utan att det behövs någon efterbehandling, berättade Joakim Staberg.
– I ett tidigt skede läste jag att färgningsprocessen för trådtillverkarna var mellan fem och åtta timmar, men det skrämde mig inte. Det gjorde det bara till en större utmaning att lösa.
Årets Innovation
Genom åren har man fått ekonomiskt stöd för sitt utvecklingsprojekt, bl a av EU med 20 miljoner kronor. Samtidigt som man tagit in betydligt mer externt kapital. Något som kan behövas innan Coloreel-enheten lanserats kommersiellt. 2017 hade Coloreel Group en omsättning på närmare 19 miljoner kronor och en förlust på drygt 7,5 miljoner kronor.
Bland investerarna finns Arne Nilsson, medgrundare av IT-bolaget Systeam, entreprenören Reimar Westerlind, ägare av ACG-gruppen som distribuerar symaskiner, Almi Invest och några mindre riskkapitalbolag.
Coloreel har redan inlett samarbete med flera stora internationella modeföretag.
– Det känns minst sagt spännande. Vi har träffat högt uppsatta personer inom industrin som sagt att det vi gör är helt omöjligt att göra, berättade Joakim Staberg tidigare i en intervju i Jönköpings-Posten.
– Mycket är på gång inom en snar framtid och att då utnämnas till Årets Innovation 2017 på Jönköpingsgalan kan ju inte ses som något annat än en riktigt bra start.
Det smarta gör det enkelt
Om man tittar noga på t ex broderade logotyperna hos företag, föreningar och organisationer, så matchar sällan de verkliga färgnyanserna med den färdiga brodyren. För det skulle kräva att brodyrföretaget har tusentals trådrullar i alla tänkbara färger i lager … och ändå inte ha rätt färger för alla sina kunder.
Lägg till det dyrbara ställtiderna med att byta alla trådrullar, allteftersom färgerna skiftar. I ett digitaliserat samhälle verkar det rena rama medeltiden.
Det är smart att göra det enkelt och så här går det till;
Innan maskinen ska sätta igång matar man in det man ska brodera i Coloreel-enhetens programvara, ett moment som också kallas för brodyrkort. Där väljer man de färger och de effekter, som man vill ha på sin brodyr. Programvaran fungerar ungefär som ett slags Photoshop.
– Det fina är att du behöver bara en trådrulle i stället för att byta mellan hundratals rullar med olika färger som görs i dag i branschen, säger Mattias Nordin, som idag är VD för Coloreel Group AB.
Coloreel-enheten har en L-liknande utformning och den hänger man över den befintliga brodyrmaskinen. Företagen behöver med andra ord inte investera i och byta ut sina brodyrmaskiner, bara komplettera med en Coloreel-enhet.
Färgas, torkas och smörjas
Den speciella tråden, som utvecklats särskilt för Coloreel-tekniken, är av polyester, ofärgad med en speciell fiberstruktur, som ska underlätta infärgning och torkning. Med tiden kommer Coloreel att lansera flera olika trådvarianter med olika kvaliteter och egenskaper.
Tråden har genomgått ett stort antal tester när det gäller bl a kvalitets-, hållbarhets- och miljöegenskaper. När det kommer till brodyrproduktion är det viktigt med rätt trådspänning, rätt färgmängd vid rätt stygn, inte minst då matningen är upp till 16 cm per sekund.
– Det är viktigt att allt fungerar så att det alltid är reproducerbart på ett sätt som gör att man alltid kan producera med exakt samma nyans som förra gången man gjorde det, säger Mattias Nordin.
Uppsättningen med färgpatroner kan med fördel liknas med hur en modern bläckstråleskrivare fungerar och färgen är en egen speciell textilfärg som utvecklats i samarbete med professionella tillverkare av textilfärg.
När tråden infärgats, måste den värmetorkas med rätt temperatur. Torkningsmodulen kan liknas vid ett strykjärn. Sedan ska eventuella färgrester avlägsnas, vilket sker i en ultraljudstvätt och slutligen ska tråden smörjas i en smörjenhet.
– Det handlar om mängder med små detaljer som alla måste fungera på ett rent perfektionistiskt sätt, förklarar Conny Svanberg som arbetar med projektet på konsultbasis.
– Idén är enkel, men utförandet och genomförandet är extremt svårt och krävande.
Conny Svanberg med sitt Kungsbackabaserade Svanberg Brodyr är välkända i alla brodyrkretsar; man skulle kunna säga att det han inte vet om brodyr, är inte värt att veta och nu är han dessutom med och utvecklar Coloreel-tekniken.
– Det har generellt varit en liten downperiod för brodyren som nu tycks vara på väg uppåt igen, förklarar Conny Svanberg.
– Jag och många med mig har brodyren som vår värld och ser det som den finaste premiummärkningen alla kategorier, som med fördel bör förekomma på alla typer av profil- och arbetskläder.
Effektiv produktion
Sett ur ett brodyrföretags perspektiv innebär Coloreel-enheten att man kan förbättra sin produktionskapacitet högst väsentligt genom att moment, som trådbyte med allt vad det innebär av insaktning/stopp, klipp, stygnfästning och start, försvinner.
Bara en sådan sak som att man slipper fäststygn, gör att kvaliteten på brodyren kommer att öka högst väsentligt. Dessutom kommer man att kunna utföra brodyrer som man aldrig kunna göra tidigare med bl a färgtoningar genom tillgången till miljontals olika färgnyanser och direktinfärgning i tråden eller brodyrer med 3D-effekter som upphöjningar mm.
Det finns också en miljöaspekt eftersom mängder med tråd inte används och förr eller senare kasseras och det behövs inte längre stora miljöpåverkande färgbad för alla trådarna; nu finns färgerna i Coloreel-enhetens infärgningsmodul.
– Vi har räknat på exempel med brodyr på 300 kepsar med 6 olika färger, vilket med dagens teknik skulle ta 6-8 timmar, säger Mattias Nordin.
– Med Coloreel-enheten kan vi förbättra produktiviteten med 50% och samtidigt få en snyggare och mer hållbar brodyr, som man kan ta ut ett högre pris för.
– Jämfört med traditionell tråd kommer Coloreel-enhetens trådar, inklusive färg, att vara dyrare, men sett i relation till de stora förutsättningarna till produktions- och kvalitetsförbättringarna är det ingen stor kostnad, snarare tvärtom.
Från idé till produktion
Vi sitter med Mattias Nordin i ett konferensrum i Coloreels lokaler i Science Park på Gjuterigatan 9 i Jönköping. Runt omkring oss är det fullt av både plagg med och bilder på de mest fantastiska brodyrer.
Mattias Nordin är sedan drygt ett år VD för Coloreel Group AB och han berättar med energi och inlevelse om sitt uppdrag och om företaget och dess produkt. Tidigare har han arbetat på chefspositioner med utvecklings- och produktionsuppdrag på stora företag, som senast Domestic Group som har ca 8 800 anställda och omsätter drygt 14 miljarder kronor.
Domestic Group blev till ett eget bolag genom Electrolux avyttring av sina fritidsprodukter till EQT Partners i augusti 2001. I juni 2005 såldes företaget vidare till BC Partners.
– Jag har också arbetat i företag som Atlas Copco och Volvo Construction, säger Mattias Nordin, som veckopendlar mellan hemmet i Västerås och kontoret i Jönköping.
– Det har mer eller mindre alltid handlat om att utveckla något från en idé till en lönsam produktion; precis som mitt uppdrag som VD för Coloreel nu går ut på.
Vid en världslansering är det mycket som händer och sker. Lite har vi på Screen&Marknaden berättat om tidigare, som att finska Scanfil ska bygga Coloreel-enheterna vid sin anläggning i Åtvidaberg. Något som drar igång under hösten.
Ungefär samtidigt kommer det japanska företaget Ricoh att börja tillverka infärgningsmodulerna; som är lite av hjärtat i enheterna.
Lanseras på världsmarknaden
I slutet av oktober 2016 fick ACG Nyström möjlighet att demonstrera en fullt fungerande prototyp på ett event i Borås. Året därpå i maj visades den upp på modemässan Avantex i Paris och Frankfurt; samma sak på Nordic Profile Fair i Jönköping för bara någon månad sedan, i mitten av augusti.
Generellt räknar man med att brodyrsegmentet ökar med ca 6% per år globalt och många företag börjar ta hem sina brodyrproduktioner från Sydostasien, för att ha produktionen närmare konsumentledet.
Den 17-20 september introducerade Coloreel deras trådinfärgningsenhet för den europeiska marknaden på mässan Avantex i Paris. Det var en stor milstolpe för företaget och den officiella starten på försäljningen av Coloreel-enheten för alla europeiska distributörer.
Produktlanseringen av trådinfärgningsenheten och det medföljande programmet för trådinfärgning; Coloreel Studio fick ett nyfiket och överväldigande mottagande på Avantex. Över tusen besökare kom till Coloreels monter, för att lära sig mer. Brodörer, digitizers, designers och klädtillverkare inklusive högkvalitativa varumärken var mycket imponerade av Coloreel-enheten och många förfrågningar om att få köpa den revolutionerande produkten gjordes.
– Äntligen, efter många år och mycket hårt arbete, har vi nu lanserat vår första produkt.
– Marknadsresponsen är helt fantastisk och det är inspirerande att människor kom till Paris från hela världen bara för att träffa oss, säger en extatisk Joakim Staberg, grundare och innovatör på Coloreel.
Brodyr till nästa nivå
Coloreel-distributörer, ledande varumärken inom klädindustrin, partners och slutkunder kom alla för att fira denna historiska produktlansering med Coloreel teamet.
– Jag känner mig stolt och glad, alla besökare var imponerade, både de vi har haft kontakt med tidigare och de nya vi träffade för första gången.
– Vi har alla funktioner som folk önskar i Coloreel-enheten och det känns riktigt bra, säger Magnus Hellström, marknads- och försäljningschef på Coloreel.
Coloreel-enheten kommer att ta brodyrindustrin till nästa nivå och ger möjligheter att skapa fantastiska brodyr med fenomenal kvalitet. Kunderna kommer kunna skapa nya unika brodyr som ingen har sett tidigare.
– Vi har hela paketet, en enhet som färgar tråd omedelbart på ett mer hållbart sätt och ett infärgningsprogram för att skapa fantastiska brodyrer.
– Vi kommer verkligen att revolutionera hela brodyrindustrin, säger Mattias Nordin, VD på Coloreel.
Framtiden för Coloreel
Leverans av Coloreel-enheterna till kunder i Europa startar i början av 2019 med USA följande år. Nästa steg för Coloreel är att bredda distributionen på ett kvalitetssäkert och serviceorienterat sätt. Produktlanseringen av den revolutionerande trådinfärgningsenheten var en tydlig indikation på att hela världen längtar efter denna produkt.
Coloreel-distributörerna kommer att demonstrera trådinfärgningsenheten på ett antal mässor nästa år; bl a Viscom/PSI/Promotex, Düsseldorf den 8-10 januari, Printwear and Promotion, Birmingham den 20-22 januari och C!Print, Lyon den5-7 februari.
Med gamla anor mot nya tider
Broderiets historia har mycket gamla anor. Redan 4 000 f Kr var broderiet högt utvecklat i Orienten. I Norden har man påträffat broderade bårder och kantavslutningar på plagg i gravar från bronsåldern. Från Kina finns mycket gamla fynd av broderade dräkter, men nu är det nog så att den här innovationen slår det mesta. Åtminstone verkar det så, om man studerar omvärldens reaktioner på nyheten.