I rapporten från PPAI, gällande Q2, kan man se att produktmedia-marknaden i USA steg med 5,9% i juni 2018, jämfört med juni 2017. Man förutspår en avmattning andra halvåret 2018 och en nedgång i början av 2019.
Eftersom vår marknad, Europa och särskilt Sverige, ligger lite efter vad som händer på den amerikanska marknaden, tror jag vi ser denna avmattning först år 2020.
Följ denna länk för att läsa rapporten från PPAI.
Marknaden för pennor kommer växa
The global writing and marketing instrument market förväntas växa till 24 miljarder USD fram till år 2022, enligt det globala undersökningsbolaget Technavio.
I rapporten står detta;
The key factors driving the growth of the market are the increase in demand for multi-functional pens – features and functions such as erasers, highlighters, styluses, laser pointers, flashlights, etc. – and eco-friendly products.
Största tillväxten väntas inte helt oväntat bli i Asien och Afrika, men även i Europa och i USA kommer marknaden för pennor att växa. Man ser också en ökning av exklusiva pennor. Undersökningen talar om writing instruments, som är så mycket mer än bara pennor. Dock kan vi konstatera att pennor står för mer än hälften av marknaden; 54%.
Följ denna länk för att läsa rapporten från PPAI.
//
Kjell Harbom
VD SBPR