Den 6-9 december öppnar Fespa Eurasia upp för sjätte gången i Istanbul, Turkiet. Det har visat sig vara lite av regionens absolut viktigaste mässa för företag inom screen-, textil-, digital och storformatstryck, då besökarantalet växt med 25% sedan den första mässan år 2013.
– Sedan starten av Fespa Eurasia 2013 kommer både nya och gamla deltagare varje år. Det är faktiskt så att fler och fler besökare stannar mer än en dag, för att visa att de är engagerade i mässan och dess betydelse för marknaden, kommenterar Roz Guarnori, utställningschef på Fespa.
Statistiken visar
Hela 82% svarar i en undersökning att de tycker att Fespa Eurasia är det viktigaste eventet för deras verksamhet, i regionen. Statistik från mässan förra året visar att 93% av besökarna har besluts rätt, eller är involverade i besluten och 80% av besökarna planerade köp direkt på mässan, eller inom 12 månader. Medelbudgeten per besökare var 134 678 euro, vilket är drygt 1,5 miljoner kronor.
I samarbete med
Tillsammans med den turkiska Fespa organisationen ARED, verkar man för att i största möjliga mån spegla mässan utifrån de förutsättningar och utmaningar som finns på den eurasiska marknaden.
– Vi arbetar i nära samarbete med våra nationella organisationer för att försäkra oss om att våra event är anpassade efter den lokala marknaden, säger Roz Guarnori.