Apoteket och PantaPåsen inleder ett samarbete för att minska mängden plastpåsar som hamnar i havet, där en pant-app lanseras för att kunderna ska kunna panta plastpåsarna digitalt.
Ambitionen med samarbetet är att ge plastpåsen ett faktiskt värde i kronor, precis som för burkar och PET-flaskor.
– Ambitionen med digitalpant på plastpåsar är att erbjuda ett enkelt sätt att källsortera och att ge plastpåsen ett värde och chans till ett nytt liv, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket.
– Alla vinner på det, konsumenten och miljön men också vi som företag eftersom att det är ett sätt för oss att ta ansvar för våra påsar, även efter att de har lämnat butiken.
PantaPåsen har utvecklat en mobilapp som konsumenter kan använda när de källsorterar sina plastpåsar. Appen känner av när telefonen är i närheten av en obemannad återvinningsstation, där konsumenten enkelt kan scanna streckkoden på påsen. Efter detta betalas panten ut i appen, där man kan välja att använda den själv eller donera summan till välgörenhet.
Initialt kommer denna pantlösning finnas tillgänglig vid utvalda apotek i Stockholmsområdet. Appen lanserades i juni.