Nordbygg 2018 hälsade i början av april bygg- och fastighetssektorn välkommen till en mässa fullmatad med innovation, kontakter och kunskap i alla montrar och på olika scener. Under den inledande pressträffen presenterades highlights och några tydliga teman för veckan: rekrytering, digitalisering, jämställdhet samt beställarrollen.
Peter Söderberg, projektchef Nordbygg, hälsade mer än 900 utställande företag välkomna till Nordbygg.
– Här finns marknadsledande företag inom alla områden och med ett oerhört brett utbud.
– Jag vill säga att det är det överlägset mest effektiva sättet att få marknadsöversikt och träffa experter för direkt kunskapsutbyte, sade Peter Söderberg.
Alla företag hade laddat montrarna med det senaste och många planerade sina lanseringar till Nordbygg.
– Till Nordbygg 2018 har vi 25% nya utställare och över 200 utländska utställare. Den summan fördubblades förra gången och i år är det ännu fler.
– Därtill kommer fem nationsmontrar, som samlar internationella aktörer som vill in på den svenska marknaden, sade Peter Söderberg.
Energi och rekrytering
Arrangörsgruppen bakom Nordbygg gav sina hetaste tips om vad man inte bör missa under veckan. Jaana Petherbielke, marknadschef, Energi- och Miljötekniska föreningen, tog fasta på utveckling av beställarrollen. Ju bättre kunskap beställaren har, desto bättre kan leverantören möta krav och önskemål och det blir möjligt att uppnå regeringens energimål.
Anders Mårtensson, VVS fabrikanternas Råd, tryckte på att det måste bli norm att välja energismarta produkter och tipsade om att hallarna var fulla av just sådana möjligheter. Han lyfte också fram rekryteringsfrågan, som ju är en angelägenhet för hela branschen och pekade på SACO-dagen och andra möjligheter som öppnas under Nordbygg.
Jämställdhet – A och O
Urban Månsson, Svensk Byggtjänst berättade, om Jämnt på jobbet – byggsektorns breda initiativ i spåren av #metoo. Idag är 8% av de anställda kvinnor, vilket är lägst av alla branscher i Sverige. Här finns stora möjligheter att lösa rekryteringsbehovet, men då måste vi bli bättre på jämställdhet.
– Det finns ingen quickfix på en jämställd arbetsplats. Vad som behövs är en metod och ett strukturerat arbetssätt.
– Sådana exempel kommer vi att lyfta fram under Nordbygg, sade Urban Månsson.
Digitalisering är nu
Britta Permats, Svensk Ventilation, kommunicerade sina highlights under mässan i fyra punkter.
– Digitala processer, som BIM med inriktning på installation är stort, liksom IoT-lösningar, bl a för styrning av inneklimat. Det finns flera föredrag under veckan på Inneklimatscenen, tipsade Britta Permats.
Slutligen lyfte Britta Permats fram Nordbyggs olika tävlingar, som Stora inneklimatpriset, där både pristagare och övriga nominerade har mycket att komma med.
Material – trender och hållbarhet
Erik Haara, Glasbranschföreningen, och Louise Röström, Saint Gobain och Byggmaterialindustrierna, berättade om materialnyheter ur sina aspekter.
– Ta till vara på möjligheten att prata energi och se hur snabbt tekniken går fram på glasområdet. Utvecklingen är på inget sätt slut.
– Den går mot mer och mer energieffektiva glas, mindre men med bättre prestanda.
– Förhoppningsvis är det glaset som tar in energin i byggnaden så småningom, genom integrerade solceller, sade Erik Haara i sin framidsspaning.
– Vi i Sverige ligger i framkant, när vi talar om miljöinformation. Efterfrågan ökar och miljöcertifiering är populärt, så det kommer det att handla mycket om i montrarna, sade Louise Röström, hållbarhetschef på Saint Gobain.
Hon pekade på att brandsäkerhet är en viktig aspekt och tipsade om ett seminarium, som tar sin början i brandkatastrofen i London och berättar mer om hur vi jobbar med brandsäkerhet i Sverige.
Byggsektorn och tech-världen möts
Slutligen berättade Lars Albinsson, Bygg 4.0, om plattformen Nordic ConTech, ett initiativ gjort av Bygg 4.0 och Svensk Byggtjänst med Nordbygg som partner.
– Vi vill accelerera mötet mellan tech-världen och byggsektorn. Stockholm är den andra ledande staden i världen, när det kommer till unicorns, framgångsrika startup-företag.
– Därför är Stockholm och Nordbygg den perfekta platsen för ett sådant möte, sade Lars Albinsson.
Fler besökare än 2016
Nordbygg 2018 blev, som väntat, mycket välbesökt. Besökarsiffran landar på 48 260, drygt tusen personer fler än 2016. De positiva omdömena haglar och redan strömmar bokningarna in till Nordbygg 2020.
– Efter årets upplaga ser jag Nordbygg, som en av de tre främsta mässorna för professionell byggmarknad i Europa.
– Vi fick ett fantastiskt gensvar, Nordbygg är en av de absolut viktigaste marknadsplatserna för oss och på måndagen efter årets mässa började vi planera för Nordbygg 2020.
Det säger Jonas Brennwald, som den 1 april i år utsågs till Chief Sales Officer globalt inom tyska badrums- och kökskoncernen Grohe.
Extra allt
Projektchef Peter Söderberg är också mycket nöjd med Nordbygg 2018. Han har redan tagit emot bokningar inför Nordbygg 2020, vilket naturligtvis är det allra bästa beviset på en lyckad mässa.
– Överlag ser vi oerhört nöjda utställare och intresserade besökare. Antalet besökare blev 1000-talet fler än 2016 och landade på 48 260.
– Det kan jämföras med hela Tyresö eller Lidingö kommun eller nästan dubbla Ölands invånarantal, så det handlar om väldigt många människor som väljer att besöka Nordbygg, säger Peter Söderberg, projektchef.
– Vi i projektteamet vill tacka arrangörsgruppen, alla utställare och besökare för i år. Våra utställare och arrangörers engagemang är ovärderligt, vi är alla delaktiga i att göra Nordbygg till bygg- och fastighetsbranschens viktigaste mötesplats.
– Exempelvis ser vi en mycket stor ökning i trafiken i sociala medier inför och under mässan, ett av många exempel på delaktighet som bidrar till framgången, avslutar Peter Söderberg, vars stegmätare stannade på 65 000 steg, ungefär ett maraton, under hela Nordbygg-veckan.