Profil med stil som ledstjärna

Profil med stil som ledstjärna

Publicerad
2018-08-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Garment House är ett kreativt produktionsbolag inom kvalitetskonfektion med inriktning på profilkläder. Här finns inga lagerförda produkter, utan man tillverkar allt efter unika order och mestadels i Portugal. Allt specialdesignat för slutkund.

Färden går till Huskvarna. Längs Vätterns norr-syd-sträckning på sjöns östra sida går Grännavägen. Adressen är Grännavägen 24 och östra entrén, för att komma dit får vi svänga in på Kruthusgatan, parkera bilen och promenera några meter fram till Junex-huset och den östra entrén.

Just det här huset har en liten speciell historia, väl värd att berättas. Junex var ett svenskt konfektionsföretag i Huskvarna, som grundades i Jönköping 1927 av makarna John och Tora Hjelme-Lundberg.
Deras tillverkning låg först i den tidigare tändsticksfabriken June Spånaskfabriks lokaler vid Junebäcken. Företaget hade 1934 omkring 450 anställda.

Det vita slottet
Produktionen flyttade 1936 till en nybyggd fabrik i funkisstil i grannstaden Huskvarna, som byggdes efter ritningar av Erik Friberger vid genomfartsvägen för Riksväg 1, som på den tiden var Grännavägen. Mellan Grännavägen och Vättern brusar idag trafiken på ersättaren till Riksväg 1; den livligt trafikerade E4.
Byggnaden har kallats Det vita slottet vid Vättern, vilket också var namnet på en utställning om Junex på Jönköpings läns museum för 6-7 år sedan.
I samband med tekokrisen kom företaget på obestånd och efter ett par ägarbyten lades företaget ned 1985.

Brinner för design
Det är nästan 8 år sedan vi träffade Thomas Svensson på Garment House, som den gången låg på Engelbrektsgatan 5 här i Huskvarna. Vi kan bara konstatera, att han är sig lik; samma entusiasm, samma inlevelse, samma brinnande intresse för god design, miljöoptimerad produktion och välbalanserad exklusivitet.
Dessutom har han kvar sitt välansade skägg och sin avslappnade klädstil, som på något sätt personifierar hela affärsidén med Garment House.

Thomas Svensson har också en gedigen textil bakgrund som på sätt och vis tog sin start som inköpare på H&M. 1987 började han som inköpare på Texet, som sedermera köptes upp av New Wave Group.

– Sedan 1992 har jag bara arbetat med specialproduktioner i eget bolag och initialt som konsult åt Texet, berättar Thomas Svensson.
– Sedan tog det 10 år innan jag tillsammans med en kompanjon startade upp Garment House. Numera äger jag företaget själv och tar vid behov in de medarbetare jag behöver.

In i minsta detalj
Att klä sig snyggt, med stil och ett eget uttryck är inte särskilt krångligt, enligt vad Garment House skriver på sin hemsida.
Bara man vet hur man gör och det vet Garment House, som designar och tillverkar unika kollektioner och plagg för företagskunder som kräver det lilla extra. Med ett starkt fokus på hållbarhet erbjuder företaget lösningar, som är snälla mot både människan och mot miljön.

– Vi tar vid där de vanliga profilplaggen inte klarar av att svara upp mot förväntningar på kreativitet, kvalitet och varumärkesvård, förklarar Thomas Svensson.
– Vi är specialisten på unika profilkläder och arbetskläder för företag och organisationer med hög stilmässig svansföring.

– Vi samarbetar uteslutande med återförsäljare i form av välrenommerade profil- och promotionföretag, poängterar Thomas Svensson.

Miljön är viktig
Garment House har valt att driva sin verksamhet ur ett strikt hållbarhetsperspektiv. Utgångspunkten är att god formgivning och bra material håller i längden och kan bidra till minskad konsumtion och miljöbelastning.
Majoriteten av plaggen tillverkas i Portugal, där företagets leverantörer inte bara är hantverksmässigt skickliga, utan har också tillgång till material och processer, som är certifierade. Plaggen kan t ex tillverkas i ekologisk bomull, återvunnen bomull, återvunnen polyester och Tencel.
Allt arbete sker i enlighet med europeiska miljö- och arbetsmiljölagar. På det här sättet har man full kontroll över produktionsprocessen och kan erbjuda kortare transporter.

– Vi har byggt långsiktiga relationer med våra leverantörer i både Portugal och Kina, där vi tillverkar bl a väskor.
– Det betyder att vi har en ömsesidig respekt och förståelse för varandra och våra krav, som många gånger är ganska höga, blir självklara för dem att uppfylla, förklarar Thomas Svensson.

– Under mina år i textilbranschen och framför allt de 25 senaste åren med specialproduktion av profilkläder, så har kraven på miljöhänsyn ökat stort, tack och lov, säger Thomas Svensson.
– Större företag har tydliga policies för hållbarhetsfrågorna, men även hos mindre företag är efterfrågan på produktion med optimal miljöhänsyn mer eller mindre självklar.

– Det är också orsaken till varför vi försöker koncentrera vår produktion till av oss kända tillverkare i Portugal.
– Tar vi Kina som exempel kräver de större beställningar och det är svårare att kontrollera och säkerställa att de arbetar med certifierade material och metoder.

Avgörande materialval
Det är med stor inlevelse, som Thomas Svensson vandrar runt kring alla ställningar med provkollektioner. Han pratar design, funktionalitet, materialval och miljökrav. Han visar ett antal fantastiska applikationstekniker, där brodyr inte bara är brodyr utan når häpnadsväckande effekter i vissa lägen.
Här finns exempel på olika typer av textiltryck och även bling. Det är Koenigseggs svarta T-shirts, som fått företagslogotypen på framsidan med blingapplikation av äkta Swarovski-kristaller.

Nu åter till materialvalet som påkallar lite förtydligande fakta om de senaste rönen.

Lyocell och Tencel har blivit något av ett favoritmaterial inom mode- och friluftsbranschen och därmed också för arbets- och profilkläder. Det är inte så konstigt; det är vackert, faller fint, är slitstarkt och bättre för miljön än många andra material. För klädkonsumenten, som har för vana att titta på vilket material saker är tillverkade i, har säkert lyocell eller Tencel dykt upp. Och det är många som frågar sig vad det är.
Det är faktiskt samma sak. Tencel från Lenzing Fibers är ett varumärkesnamn för tyg tillverkat enligt lyocellprocessen.

Lyocell och Tencel är en sk regenatfiber, som är framställd från naturlig råvara, ofta cellulosa från snabbväxande träslag, bl a eukalyptus, som odlas på hållbara skogsplantager, men numera kommer råvaran även från den svenska skogen. Cellulosan bryts sedan ned och ombildas genom en kemisk process till en textil fiber.
Den vanligaste regenatfibern är viskos, vilket vanligtvis tillverkas av gran. Skillnaden på viskos och lyocell är den kemiska processen i vilken materialet utvinns. Där lyocellprocessen är mycket skonsammare mot miljön än vad viskosprocessen är.

Fel fokus på priset
Till och från medverkar Garment House i sina återförsäljares upphandlingar av arbets- och profilkläder. Upphandlingsunderlagen rangordnar vilken tyngd och betydelse de olika kraven och specifikationerna ska ha vid val av leverantör.

– Allt för ofta händer det att priset får en alldeles för stor tyngd och betydelse på bekostnad av andra viktiga faktorer som framför allt miljö och kvalitet, men även funktionalitet, varumärkesbyggande och design.
– Faktum är att det ligger en sanning i att man får mycket för sista kronan, konstaterar Thomas.

– Våra priser blir förhållandevis höga, men prisskillnaden är i realiteten inte så stor. Framför allt inte om man beaktar att det handlar om positiva miljökrav, utarbetad funktionalitet, god design och kvalitet som håller.
– Fast många vill verkligen investera i det som är bra, hållbart och med en design som sticker ut. Då får det kosta.

Det händer inte så sällan att slutkunden särskilt begär att profilkollektionen ska vara optimalt miljövänlig och helst även tillverkad i Europa av just miljö-, transport- och säkerhetsskäl.

Stora som små kunder
Bland kunderna märks både lokala och rikstäckande företag, många med en internationell verksamhet. Mer eller mindre alla branscher finns representerade. Nu har Jönköping och Huskvarna ett blomstrande näringsliv som expanderar kraftfullt.

– Här finns många välmående företag och för vår del har ett antal bilföretag blivit kunder hos oss. För deras del är varumärkesbyggande centralt och då får arbets- och profilkläder också en stor betydelse.

– De flesta kunderna har vi fått genom rekommendationer från tidigare kunder, säger kreatören med den gedigna textila bakgrunden och med åsikten att kombinationen kreativitet och professionalism är en självklarhet.
– I vår digitaliserade värld kommer personliga möten och relationer att få en allt större betydelse.

På de vackra pikérna, T-shirten eller jackorna ser vi företagslogotyper för Skanska, och Södra Skogsägarna och VA Syd, som sköter VA-frågorna, dvs vatten och avlopp, i kommunerna Burlöv, Eslöv, Lund och Malmö.
Ett annat företag, som fått en tuff kollektion med profilkläder från Garment House, är specialbilstillverkaren Koenigsegg, som i höstas slog fem världsrekord med modellen Agera R och nu är målet att bilen ska nå hela 300 miles per hour, alltså 483 kilometer i timmen.

Buffé eller a´la carte
Det är skillnad på ett vandrarhem och ett femstjärnigt hotell. Menyn ser annorlunda ut i gatuköket än vad den gör på lyxkrogen. Komforten är sämre i en småbil än i en stor BMW och torskrom smakar inte lika bra som störrom.
Precis på samma sätt är det skillnad på profilkläder. Skillnad mellan lagerförda varor med enkelt transfertryck och specialdesignad kvalitetskonfektion producerad i begränsade serier. Sådana där kollektioner som Garment House är en specialist på att få till på ett unikt, varumärkesbyggande och individuellt sätt.

Så skrev vi för åtta år sedan och det gäller än idag.

– Det finns ingen egentlig standard, utan möjligen basmodeller som justeras och utvecklas, förklarar Thomas Svensson.
– Det handlar om balans i valet av produktdesign, färgmatchning och märkning.
– Det handlar om profilkläder på riktigt, där det är den egna logotypen som sitter på kragetiketten.

Vaggerydsgrabben, som blev Jönköpingsbo, prioriterar sin familj, men också sitt intresse i design och konst, varumärkesbyggande och profilering, kvalitet och miljö. Han tror på framtiden och är en av alla dem som med seriositet och professionalism vill göra den till en än bättre framtid. En profil med stil som ledstjärna.

Lars Knapasjö – text
Eric Windahl – foto