Morgontrafiken börjar sakta avta denna vårmorgon i Stockholm, när Screen&Marknaden träffar Rickard Eriksson, verksamhetschef på Skyltstället och VD på företaget Montör. Det är här, på Klarabergsviadukten 63, som man har Stockholmskontoret och vi sätter oss i en trivsam loungeavdelning i Stockholm Waterfront building. Nu presenteras tjänsten Montör, en kostnadsfri, rikstäckande förmedlingstjänst av montörer.
Vi känner sedan tidigare till Skyltstället; som idag är en rikstäckande skyltkedja, med lokala kontor på strax över 30 orter i landet, där man marknadsför och säljer skyltar.
2011 förvärvade de tre bröderna Samuel, Rickard och Pontus Eriksson ett befintligt skyltföretag i Borlänge, som fick det nya namnet Skyltstället i Sverige AB, som ägs genom deras gemensamma bolag, med siktet inställt på att bli en rikstäckande franchisekedja och förändra branschen.
– Nästan direkt efter att vi startade upp såg vi ett problem med montage runt om i landet. Ett problem som många andra också hade, speciellt på orter man inte redan var etablerad på, berättar Rickard Eriksson.
Redan då
I början försökte man etablera ett nätverk, där branschkollegorna samverkade för att hjälpa varandra med problemet. Däremot fick man aldrig någon riktig helhet kring det och idén om en rikstäckande montagekedja föddes, som skulle kunna komma att lösa montageproblemet. Men det dröjde ett tag…
– Till slut bestämde vi oss för att ta tag i problemet. Investeringen i idén skedde först år 2015, då vi började bygga en bokningsportal som vi lanserade redan året efter och första gången vi visade upp den var på Sign & Print 2017, fortsätter Rickard.
Redan då fanns det närmare ett 20-tal orter med fristående montageföretag, som fanns att boka via hemsidan montör.nu och intresset från andra skyltföretag växte. Allt eftersom har företaget Montör marknadsfört sig nästan uteslutande mot montage- och byggsektorn, för att bli fler och då bli rikstäckande.
Nu har man kommit så långt att det finns s k skruvmontörer att tillgå på 48 orter.
Montör punkt nu
Precis som rubriken antyder och precis som man gjorde när man gav sig in i skyltbranschen med Skyltstället, skapades montör.nu för att man vill förändra branschen. En fristående montagekedja med fristående montageföretag, med fokus på skyltar.
Däremot är det inte uteslutande skyltföretag som använder sig av tjänsten, även andra aktörer som är i behov av monteringshjälp söker sig hit.
– Exempelvis finns det en markistillverkare som använder sajten, då de har beställningar från kunder i hela landet.
– Det är ju skruvmontörer på Montör, så de ska ju användas för att sätta upp skyltar på fasader och innerväggar eller kanske fönsterdekor.
Användarvänlighet är ledordet och därför ska det vara smidigt och enkelt att boka. Det börjar med att man skriver in adressen för montaget, därefter väljer kunden om den vill boka hel-, halvdag eller löpande montage. För tydligheten skull svarar beställaren även på tre frågor; Sker monteringen inom- eller utomhus? Kommer det behövas skylift? Krävs elinstallation?
Dessa tre frågor för att delge montörerna den kanske viktigaste informationen, inför ett uppdrag. Självklart kan beställaren även ladda upp en bild och skriva en fritext, som skickas till uppdragstagaren.
Nu kommer det upp en lista med tillgängliga montageteam och deras fasta priser för bokningen. Prisspannet ligger mellan 360 och 460 kronor i timmen, något alla måste hålla sig till och om teamet på orten inte är tillgängligt just den dagen, visas även team i närheten med resekostnaden inräknad.
– Google Maps letar efter team i närheten, där vi har registrerat deras adresser på longitud och latitud. Då mäter även Google hur många kilometer det är och hur lång tid det tar att åka, vilket gör att resekostnaden blir inräknad direkt.
– Vissa team har även närliggande suborter, vilket är orter som de åker till gratis för att jobba.
Systemet räknar alltså ut teamets timdebitering multiplicerat med antalet timmar per man plus resekostnaden. Därigenom får kunden ett fast pris på sin bokning direkt.
Det enda som tillkommer är eventuell maskinhyra.
– Många montageteam har egna avtal på maskiner, men om kunden vill att man använder sig dennes eget avtal kan man skriva det i fritexten.
– Exempelvis om jag som Skyltstället beställer ett montage, så har vi ett eget avtal med en leverantör. Då skriver jag att de ska boka med Skyltställets avtal, så får jag fakturan på det direkt, säger Rickard Eriksson.
– Men om man väljer att montageteamet bokar exempelvis en skylift, så har montören ett 10% påslag på sitt inköpspris.
Det betyder med andra ord att när montören har dragit av sina eventuella rabatter, lägger de på 10% till kunden. När kunden väl har lagt en bokning svarar montageteamet med ett bekräftelsemejl inom 24 timmar, som understryker; att de kan den dagen, har uppfattat uppgiften, kommer utföra montaget och hör av sig om det uppstår problem.
– Alla montörer återrapporterar till beställaren när allt är klart. Kontaktuppgifterna mellan beställare och utförare blir transparenta i samband med bekräftad bokning, för att båda parter ska kunna föra dialog.
– Beställaren behöver inte heller tänka på tillstånd eller liknande, då montörerna står för att söka tillstånd och har alla utbildningar som krävs för att montera den valda typen av produkt.
Är man däremot osäker på uppdragets omfattning gällande tid eller liknande är det alltid möjligt att beställa en offert från montageteamet via info@montor.nu.
Jobbar åt kunden
Även om Montör i nuläget är ett direkt dotterbolag till Skyltstället, understryker Rickard att man inte vill flagga med det för mycket. Montör är egentligen helt fristående från Skyltstället, som endast är en av kunderna.
– När montörerna är på montage åt andra skyltföretag eller vem beställaren nu än är, då jobbar montören åt beställaren.
Det är, som tidigare skrivet, helt fritt för användaren att lägga en bokning och Rickard berättar att man inte ser någon konkurrens i det.
– Vi hoppas att alla skyltaktörer kommer använda sig av systemet. För då får vi synergier och kan hjälpa varandra.
Ett bra montage
Det kostar inte heller något för montageföretaget att vara ett team på listan, det enda som kostar är en förmedlingsavgift när bokningen väl är lagd. Men det är inget som användaren behöver tänka på.
– Låt oss säga att Rusta i Falun ska ha nya fönsterdekorer. Istället för att deras skylttillverkare ska ringa runt till olika montörer eller fråga lokala skyltaktörer om montage, finns det istället en färdig bokningsportal.
– Detta sparar tid. Det behövs inget researcharbete om vem man ska ringa för att få den nya fönsterdekoren monterad. Man kan istället vara säker på att man får ett bra montage som utförs på ett fackmannamässigt sätt.
Kvalitetssäkring är viktigt och det förs dialoger med både kunderna och montörerna, för att försäkra sig om att upplägget fungerar och uppdragen blir utförda korrekt. Det eftersom att monteringen är den sista pusselbiten i en längre process och att Montör endast är en underleverantör, som tar del av någon annans införsäljning.
– Därför vill vi säkerhetsställa att är nöjda. Om ett team skulle missköta sig ges en varning ut och en dialog inleds. I värsta fall kan vi utesluta dem.
Systemet
Hemsidan är byggd med samma tänk som använts i Skysales, ett molnbaserat offert- och faktureringssystemet som används av Skyltstället egna säljare och kunder. Liksom Skysales så har man skapat anpassningsbara moduler, som gör det enkelt att styra och anpassa sidan efter behov.
Andra anpassningar kan vara att exkludera vissa team från vissa kunder, som man märker inte fungerar tillsammans.
Sammanfattningsvis; med en fri förmedlingstjänst utan offererande, färdig bokningsportal och montageteam runt om i landet, behöver inte skylttillverkare skicka sitt team från Stockholm till Luleå för att göra några småändringar. Det om något kan komma att förändra branschen.
Text/foto; Elmer Törnquist