3D-effekter öppnar nya möjligheter

3D-effekter öppnar nya möjligheter

Publicerad
2018-03-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det har gått nio år sedan vi senaste gången besökte Falköpingsföretaget Z-Reklam och fortfarande huserar man i de lokaler som tidigare rymde Gummessons Tryckeri. Adressen är Göteborgsvägen 2 och mycket är sig likt, men inte så länge till.

Vi sitter i ett trivsamt om än kompakt showroom vid ett bord som fungerar som konferensbord, kundmottagning och fikaställe. Delar av det här rummet har fått ge plats åt bl a utvidgade produktionsutrymmen.

– Fast efter årsskiftet ska vi bygga ut med 15 x 19 meter eller närmare 300 kvm, berättar Hasse Zackrisson, som startade Z-Reklam redan 1990.
– Då får vi ett bättre produktionsflöde, en smartare logistik och möjlighet att även ta in lastbilar för wrapping och bildekor.

Det är ljusa, öppna lokaler, men visst är det trångt med både maskiner och material. Vi hittar en gammal bekant och trotjänare från vårt förra besök; en SupraQ 3300 från Keundo, som nu fått sällskap av bl a en storformatskrivare av märket HP Designjet L65500, som funnits på plats sedan 6 år tillbaka. Lite längre bort ser vi ett stort lamineringsbord från Rollsroller.
Här finns också en Bizhub från Konica Minolta, där man producerar allt från foldrar, broschyrer, produktblad och visitkort till flygblad och affischer.

Stora på storformat
Hasse Zackrissons son heter Johan Zackrisson och han har varit anställd i företaget sedan han gick ut gymnasiet 1993. Idag är han ordermottagare och produktionsansvarig samt den som ser till att tryckfilerna kommer fram till någon av de fyra tryckarna, som finns vid maskinerna.

– Vi började med storformat på allvar omkring 2004 och sedan har utvecklingen gått snabbt både när det gäller vår kundmarknad och maskinernas teknik och prestanda, säger Johan Zackrisson.
– Med tiden har vi skapat ett bra nät av återförsäljare ute i landet, som står för ungefär 50% av vår totala omsättning.

Idag är man totalt 9 anställda med en omsättning på drygt 12 miljoner kronor. Hasse Zackrisson har hunnit bli 68 år och hävdar att han bara är på företaget två dagar i veckan. Något dottern Hanna Zackrisson menar inte stämmer. Det handlar snarare om mer eller mindre daglig närvaro, vilket är uppskattat.

Johan Zachrisson & Hasse Zachrisson

Investerar i tredimensionellt
Maskinparken hos Z-Reklam består av både nytt och gammalt, både av eco-solvent och latex; allt utnyttjas inte hela tiden bl a på grund av att det är lite trångt i lokalerna. Något som den kommande utbyggnaden ska råda bot på, vilket kommer att ge möjlighet till en rejält ökning av produktionskapaciteten.

Lite av kronan på verket är den maskin, som nu ger Z-Reklam möjlighet att erbjuda sina kunder, framför allt på ÅF-sidan, tryck med enastående hög kvalitet och även tryck med 3D-effekt.

Nize Equipments är nordisk återförsäljare för det schweiziska företaget SwissQprint, vars UV-printer Nyala 2 är en av de senaste investeringarna hos Z-Reklam och kanske den största och mest spännande. Det är Lars Bomgren från Nize Equipments, som skött affären och svarat för installationen.

Det är en stor maskin med ett bord på 320 x 203 cm, som trycker på både hårda material och på rulle. Två vakuumzoner täcker varsin sida längs bordet och ljudnivån från dessa ligger på bara 63 decibel.

Nyala 2 använder sig av Konica Minoltas avancerade KM 1024i printhuvuden och bläcket specialgörs av Sun Chemical. Styrningen av printhuvudena görs av en mjukvara, som SwissQprint själva har utvecklat. Ett resultat av detta är att bläcket kan läggas på i olika droppstorlekar. Med lackfärg kan de bygga små linser på arket och därigenom skapa 3D-effekter. Tekniken kallas Droptix.

Ett precisionsverktyg
När branschtidningen Sign&Print för en tid sedan pratade med Nize Equipments ägare Lars Nikolaisen, framgick det tydligt att både de och SwissQprint lägger stor vikt vid driftsäkerheten, bl a genom en online servicefunktion.
En storformatskrivare är ett precisionsverktyg och Nyala 2 är inget undantag från den regeln. Den har ett antal mekaniska justeringsmöjligheter, som alla stöds av intelligenta mjukvarulösningar.

Den kan printa på många olika typer av material. Genom att först lägga på en primer öppnas det upp för att använda ytterligare material, som annars har ansetts vara problematiska. Det gäller exempelvis glas som ska sitta utomhus eller i en simhall, där det utsätts för klorångor, skriver Sign&Print i en artikel om maskinen.

Print med lack kan både användas för partiell lackering och för framställning av 3D-effekter med Droptix-tekniken. Den kan producera i en hastighet på upp till 206 kvm/tim. Lägg till det att Nyala 2 har en enastående hög bildkvalitet.

Både lokalt och rikstäckande
Falköping är en metropol med drygt 17 000 invånare och ligger i Västra Götalands län mellan platåbergen Mösseberg och Ålleberg. Staden ligger på en plats, där flera landsvägar möts och var från medeltiden fram till modern tid en handelsplats för främst kreatur. När industrialiseringen kom blev det dock mer aktuellt med tillverkningsindustrier av såväl hattar, tyger, rullgardiner och konfektyrer.

Länge var Falköping en av Västergötlands minsta städer, men fick ett kraftigt uppsving i mitten på 1800-talet, när flera järnvägar drogs förbi tätorten, som bildade en viktig järnvägsknut. Jordbruket har alltid varit viktigt för Falköping och i tätorten finns Falköpings Mejeri med en betydande mejeriproduktion.

– Lokalt finns det inte hur många företag som helst, förklarar Hanna Zackrisson.
– Fast tillräckligt för att vi ska kunna erbjuda allt från bildekor, dekaler, foldrar och broschyrer till flaggor, vepor, presentreklam och profilkläder.

– Genom att vi funnits i närmare 30 år, så har vi en trogen kundkrets, som vet att vi levererar hög kvalitet med god service och trygga leveranstider.

Ett sätt att marknadsföra sig lokalt är genom nätverk, lokala mässor, sponsring och kundrekommendationer. Dessutom ger Z-Reklam ut Falbygdsmagasinet Platå, som kommer ut fyra gånger per år. Det är en lokal gratistidning, som delas ut till alla hushåll i Falköpings kommun, med reportage om personer, platser och händelser som är Falbygdsrelaterade. I år firar Platå 5-årsjubileum.

När det gäller ÅF-sidan, som täcker hela Sverige och som står för den andra hälften av företagets omsättning, så handlar det mycket om personliga relationer, nyhetsutskick och sedan annonser i Screen&Marknaden.

– Annonserna i Screen&Marknaden är egentligen den enda marknadföringskostnad som vi har, förklarar Hanna Zackrisson, som sköter företagets ekonomi och administration.

Tunga varumärken
Z-Reklam erbjuder en rad välkända och tunga varumärken i sitt produktsortiment. Här finns ProJob, Ernst Alexis, Craft, Texstar, Gildan, Grizzly och Matterhorn m fl på den textila sidan. På den hårda presentreklamsidan hittar vi Roswi, Orrefors, Bregmos, Plastprint, Sagaform, D&J, Vinga of Sweden, AdCap och T.I.N.G.S m fl.

– I och för sig har vi inte så mycket yrkeskläder, berättar Hasse Zackrisson. Det beror dels på tidsbrist, dels på att priskonkurrensen är stenhård och kraven på snabba leveranser innebär att man måste ha ett kapitaltungt lager.
– Vi vill inte vara för spretiga, utan koncentrerar oss på vad våra lokala kunder efterfrågar och prioriterar.

– Vi växer starkt på ÅF-sidan, där vi med bra service, säkra leveranser och väldigt attraktiva priser, ger våra ÅF-kunder möjlighet att göra bra affärer gentemot sina egna slutkunder, inflikar Johan Zackrisson.

 

Egen tillverkning
I samarbete med ett företag i Småland har Hasse Zackrisson och Z-Reklam, för snart två år sedan, tagit fram ett eget skyltställ i metall och med tre olika broschyrhållare. Det på begäran av ytterligare en stor kund; Paroc med säte i Skövde.

Paroc är en av Europas ledande tillverkare av energieffektiva och brandsäkra isoleringslösningar av stenull. Under sin 80-åriga historia har man byggt upp ett rykte för produkter med hög prestanda, teknisk expertis och hållbarhet hos småhusbyggare, arkitekter, entreprenörer, återförsäljare och industribyggare.
Idag har Paroc närmare 420 medarbetare och en omsättning på omkring 1,3 miljarder kronor.

Inte alltid det nappar
Det råder ingen tvekan om att Z-Reklam är ett genuint familjeföretag. Här har vi både far, son och dotter aktiva i företaget och dessutom dotterns sambo på posten som VD.

– Verksamheten går strålande, även om vi hade en liten svacka omkring 2015, men det har vi tagit igen med råge, säger Marcel van der Meulen, som är en av de fyra delägarna i familjeföretaget.
– Ombyggnaden eller tillbyggnaden kommer att ge oss stora förutsättningar att med befintlig maskinpark öka produktionen och därmed omsättningen rejält.

När vi frågar Johan Zackrisson om vad han gör på sin fritid, blir svaret att fritid slutade han med för 5-6 år sedan. Nu gäller bara två F; företaget och familjen med sönerna Harry (8 år) och Kasper (5 år).

Hanna Zackrisson och sambon Marcel van der Meulen sticker inte under stolen med att de tycker fritiden också har sin plats i tillvaron. För Hanna handlar det om yoga, skogspromenader och hundarna, medan Marcel tillbringar en del tid på skjutbanan och tycker om att fiska, även om det inte alltid nappar.
Tillsammans med döttrarna Tova (12 år) och Tilde (10 år) kommer familjen i centrum.

Hanna Zachrisson & Marcel van der Meulen

Efter välförrättat livsverk
Hasse Zackrisson, får vi anta, njuter sitt livs otium med en fridfull pensionärstillvaro kombinerad med allehanda sysslor i det företag han startade på tidigt 90-tal. Förresten står otium för Otium cum dignitate, som är latin och kan enklast översättas som; vila med värdighet. Eller att man har ett lugnt och hedersamt privatliv efter väl förrättat livsverk.
Bakgrund är att romarna på sin tid uppfattade arbete som ett nödvändigt ont och begreppet otium stod för all sorts frihet från plikter och uppbundenhet; ett idealtillstånd som möjliggjorde bildning, konstnärskap och njutning.

Det är en beskrivning som kanske inte helt stämmer in på Hasse Zackrisson, men om så vore, är det honom väl unnat.

Johan Zachrisson

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl