Sveriges första helfolierade tåg

Sveriges första helfolierade tåg

Publicerad
2018-03-07
Skribent
Redaktionen

Inför premiären av Netflix-filmen Bright, med Noomi Rapace och Will Smith i huvudrollerna, helfolierades ett helt tåg för sträckan Stockholm-Göteborg.

– Detta är första gången någonsin i Sveriges som ett helt tåg folieras. Det har varit ett utmanande arbete, men vi är alla nöjda med slutresultatet, säger Andreas Tornberg, VD på Branding Sales.

Det speciella med denna foliering är att det reflekterande motivet lyser upp i vinterns mörker, när tåget glider fram längs rälsen. Idén kom från mediebyrån Mindshare och reklambyrån We are yous, som tillsammans med Branding Sales tagit idén från ax till limpa.
Det är ett nytt sätt för företag att annonsera i Sverige. I oktober 2017 rapporterade Dagens Media om att Branding Sales och MTR Express ingått ett samarbetsavtal, om att den första ska sälja annonsplatser på den senare.

– Dels hoppas vi på extra intäkter, men också att förhöja kundupplevelsen med att bra varumärken vill annonsera. Och jag hoppas att annonsörerna ser något nytt i att annonsera hos oss., säger Peter Osterkamp till Dagens Media, kommersiell chef på MTR Express.

Sedan MTR startade sin verksamhet i Sverige har man genomfört flertalet framgångsrika samarbeten; alltifrån Pokémon-tåg och livekonserter med Orup, till interaktiv teater där resenärerna fått vara med och lösa mordgåtor.