Gasellföretaget Daresay tog pulsen på svenska företags attityd till mod, resultat som publicerades i Modighetsrapporten. Novus genomförde en undersökning där 150 beslutsfattare, på företag med fler än 500 anställda, fick svara på frågor om mod och digitalisering.
Vart femte företag
97% av alla tillfrågade beslutsfattare tycker att mod är viktigt för att utveckla ett företag i rätt riktning, men trots det svarar var femte att företaget de arbetar på inte är modigt. 27% av de tillfrågade kvinnorna svarar att de är modiga, jämfört med de 17% av männen som svarade på samma fråga.
– Att vara ganska modig räcker inte i det långa loppet. Innovationsarbete medför oförsägbarhet och komplexitet, säger Pernilla Dahlman, VD på Daresay.
– Därför måste man som ledare våga vara nyfiken, lita på sina medarbetare och inte vara rädd för att misslyckas, även om det kan upplevas farligt.
– För att Sverige ska kunna behålla sin position som ett ledande land inom innovation måste svenska beslutsfattare bli modigare.
Åtta av tio svenska företag uppger att de under de senaste fem åren gjort någon form av digital förändring, som i hög grad ändrat organisationen eller kunderbjudandet. Men hela en av fem svarar att de inte tycker att förändringarna har varit viktigat för företagets framtid.