Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 5,3% under november 2017, jämfört med november 2016. Kategorin Radio var oktobers stora vinnarkategori och hade under november en tillväxt om 12,9%. Men kategorin Dagspress landsort blev den stora vinnarkategorin med en tillväxt om 13,9%.
– Medieinvesteringarna mattas av något i november efter en all-time-high månad i oktober. November 2017 är den tredje högsta siffran uppmätt i Mediebyråbarometerns historia, vilket tydligt visar att medieinvesteringarna fortsatt går på högvarv, säger Staffan Slörner, VD på Sveriges Mediebyråer.
Förutom Dagspress landsort och radio ökade även Utomhus/trafikreklam, DR/annonsblad och Bio under november 2017. De andra printkategorierna fortsatte backa, där Dagspress storstad uppvisade högst negativ tillväxt om 18,2%. I övrigt backade Dagspress kväll, Populärpress, TV, Fackpress, Sök och Internet.
– Landsortspressen har hållit emot den breda nedgången inom print hela 2017 och i november var kategorin den som växte starkast. Black Friday har säkerligen bidragit till ökningen, men också den räckvidd som landsortspress erbjuder lokalt, säger Jochum Forsell, vice VD på IUM.