I slutet av oktober 2017 lanserade Patent- och registreringsverket, PRV, Genomlysningen; ett test som belyser värdet av immateriella tillgångar. Så mycket som 80% eller mer av ett företags värde består ofta av så kallade immateriella tillgångar. Men långt ifrån alla företag är medvetna om detta.
– Vi gör den här satsningen för att öka kunskapen hos företag om värdet av att ta hand om sina immateriella tillgångar och rättigheter. Det kan handla om patent, varumärken, design, företagsnamn, arbetsmetoder, kundregister, avtal och mycket annat, säger Margareta Ternell, marknadscoach och kommunikationschef på PRV.
– Oftast är det de immateriella tillgångarna som utgör det största värdet i ett företag och då är det viktigt att ha en strategi för hur de ska tas om hand.
Genomlysningen bygger vidare på den kampanj som PRV tog fram i samarbete med DDB under våren 2017 och riktar sig framförallt till små och medelstora företag. I Genomlysningen besvarar företagen tolv frågor för att sedan, utifrån svaren, få konkreta tips om hanteringen av de immateriella tillgångarna.