Det är dags för årets första ledare … igen. Åren rusar iväg och varje dag övergår fortare än vi anar i en ny morgon. Om 2017 var ett orons och oroligheternas år, så kan man undra vad 2018 har att erbjuda.
På hemmaplan kan vi räkna med ett val, som kan komma att förskräcka med smutsiga påhopp och otydliga budskap. Ett val som kan komma att skada vår demokrati mer än att det stärker och värnar samhällets fundament. Vi får hoppas att det inte blir så.
Annars går det ganska bra för Sverige sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Arbetstillfällena ökar och arbetslösheten minskar. Företagen, framförallt de små och medelstora, ser ljust på framtiden och har generellt stora förhoppningar på expansion och ökad lönsamhet.
God ekonomi och goda konjunkturer har alltid varit bra för företag inom Print, Profil och Promotion.
Det märker vi också på att allt fler vill annonsera i Screen&Marknaden och vi har all-time-high när det gäller deltagande i vårt Företags- och Produktregister. Något som är extra roligt eftersom vi detta valår kommer att exponera FP-registret extra mycket gentemot alla de 2 500 lokala, regionala och centrala partikanslier, som ligger i startgroparna för att beställa mängder med tryck, give-aways och kampanjmaterial. Vi kommer att peka på att det är de bästa leverantörerna som finns med i registret, som nästan blir som en kvalitetsmärkning.
Självklart kommer vi att fortsätta med våra företagsreportage och alla notiser om nya produkter, ekonomifakta, nya medarbetare och spännande trender. Men vi kommer också att blicka lite tillbaka och där får vi hjälp av Björn Molin, fd screentryckare och tryckeriägare, men även fd kommunalråd. I det här numret gör han ett upprop till alla sina gamla vänner och kollegor och ber dem skicka in bilder och texter, minnen och kuriosa från tiden då seklet var, om inte ungt, så i alla fall medelålders, vilket innebär 1950-60-talet.
Vi kommer också att rapportera från alla möjliga kickoffer, event, mässor och utställningar. Det ska exempelvis bli intressant att följa Nordic Profile Fair, som nu arrangeras av PWA tillsammans med Elmia. Blir det som förr i tiden då mässan hette Promotion eller blir det något nytt och bättre? En annan fråga är om vi kommer att få se någon ny gemensam och övergripande branschorganisation för Produktmedia och hur PWA och SBPR kommer att utveckla sina roller.
Representations- och avdragsreglerna har förändrats, men är det tillräckligt och hur vill branschen att det ska se ut? Det skulle betyda mycket om det fanns en branschorganisation som med kraft kunde ta tag i de här och liknande frågor.
Utvecklingen inom den grafiska sektorn är också av högsta intresse. Alltifrån onlinetryckerierna med globala ambitioner till miljö- och teknikutvecklingen. Här ska vi också samsas med duktiga kollegor som GrafKom och Sign&Print, vilket gör det extra spännande.
När man gjort ett bokslut, är det dags att göra en budget med mätbara mål och realistiska prognoser. Vi är nöjda med bokslutet och känner oss taggade av en ny budget. Det är därför det är så stimulerande att varje dag övergår i en ny morgon. Det är då den rosenröda solnedgången, är precis lika tjusig som den skimrande soluppgången, en ny daggfräsch morgon.
Lars Knapasjö
Chefred/ansvarig utgivare