Leif GW Person är populärast

Leif GW Person är populärast

Publicerad
2018-01-19
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Enligt en undersökning från intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, genomförd av Novus, vill det svenska folket helst se Leif GW Persson i en reklamkampanj.

– I takt med att det har blivit svårare för annonsörer att tränga igenom bruset krävs det något extra, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.
– Att använda så kallad influencers och kändisar, en person som man har tilltro till, har visat sig vara ett effektivt knep för att nå ut.

1 078 svenskar blev tillfrågade att välja en av 19 omskrivna kändisar, som man helst ville se som frontfigur i en reklam. Leif GW Persson var klart populärast, med 14% av rösterna och följdes av Robert Gustafsson samt Zlatan Ibrahimovic, med 8% respektive 6%. Värt att veta är att 29% svarade med ett; vet ej.

– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, säger Ulf Hermansson Samell.

Risker
Att använda kända människor är däremot inte helt riskfritt. En dålig matchning mellan varumärket och profilen kan riskera att slå tillbaka och ge negativ effekt på genomslaget.

– Kändisar har många fans, men också ofta en skara människor som kanske inte är så positivt inställda till en viss kändis, som kan riskera att smitta av sig på ens varumärke säger Ulf Hermansson Samell.
– Likaså om kändisen hamnar i någon skandal, då riskerar varumärket att dras med i skandalen.