I september 2016 fick studenterna som gick tedje året på Modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola i uppdrag att ta fram en jacka till tidningsförsäljarna på Situation Sthlm.
I december visades tolv förslag på nya jackor i en utställning på Fotografiskas paviljong. När försäljarna själva fick rösta vilken de tyckte om mest, korades Julia Andersens design till vinnare. Sedan den 26 oktober går alla tidningsförsäljare hos Situation Sthlm i de nya jackorna.
– Att synas på gatan i samband med tidningsförsäljningen är viktigt av flera skäl. Arbetskläder skapar en tydlig identitet för den som bär dem och försäljningen ökar när våra säljare syns tydligt i staden, säger Pia Stolt, VD på Situation Sthlm.
– Ju smidigare det går att sälja tidningen, desto mer stärks självförtroendet för den som säljer Situation Sthlm.
Dubbla funktioner
Julia Andersens jacka har dubbla funktioner; när säljaren är ute och säljer tidningar används en väst som är fastsydd i en specialficka och sticker ut från mängden, men när säljaren vill vara privat kan västen tas av och jackan blir helt svart.
– Jag fastnade direkt för att jackan har två användningsområden. Man syns och vill man inte synas, när man sålt färdigt, går det också att vara lite privat, säger Pirre Blom, säljare på Situation Sthlm.
Jackan har tillverkats av arbetsklädestillverkaren Fristads och är både vatten-avvisande och vindtät. Fickorna är fleecefodrade och tidsåtgången för att sy en av dessa jackor är 126 minuter, då jackan består av totalt 39 olika komponenter och 75 mönsterdelar, fördelat på 8 olika material.
– Roligast med projektet har varit att få jobba för en väldigt bred målgrupp. Det var en utmaning att göra en design som ska passa så många olika människor och få dem att synas, men på ett bekvämt sätt, säger Julia Andersen, designer av jackan.
– Det har varit väldigt många människor inblandade i detta projekt och det har i sig varit väldigt spännande och nytt för mig.
Tidningen Situation Sthlms verksamhet syftar till att stötta hemlösa, före detta hemlösa och socialt utsatta människor på väg tillbaka till samhället. Den ges ut en gång i månaden i en upplaga av 22 500 exemplar och är i år på sin 23:a års upplaga, vilket gör den till Sveriges äldsta gatutidning.