Drygt 54 miljoner från ICA Gruppen

Drygt 54 miljoner från ICA Gruppen

Publicerad
2017-12-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Insamlingen Rosa Bandet-kampanjen inbringade, från ICA Gruppen, 54,4 miljoner kronor till Cancerfonden Rosa Bandet. ICA-butikerna stod för 47 miljoner kronor.

– Det är fantastiskt att se vilket engagemang som finns ute i butikerna och hos våra kunder. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003, säger Anders Svensson, VD för ICA Gruppen.
– Det känns mycket bra att tillsammans bidra med så mycket medel till svensk cancerforskning.

ICA är huvudsponsor till Rosa Bandet-kampanjen och under oktober blev fler varor än någonsin tidigare, märkta med Rosa Bandet. Närmare ett 100-tal olika produkter bidrog med allt mellan 50 öre och 10 kronor till förmån för cancerforskningen.
ICA Banken bidrog själva med 100 000 kronor och bankkunderna kunde skänka pengar via inbetalningskort eller en gåvoknapp.
Apoteket Hjärtat samlade med sina kunder in 7,4 miljoner kronor till denna kampanj. Hjärtat sålde varor där två kronor gick till Cancerfonden och sålde även rosa band, där samtliga intäkter gick till Cancerfonden.

– Engagemanget har varit fantastiskt, både bland kunder och medarbetare. Vi hade höga ambitioner för årets insamling och vi nådde målet, säger Anders Nyberg, VD på Apoteket Hjärtat.
– Det ger oss möjlighet att bidra till den viktiga forskningen för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.