Gosh på A+A-mässan

Gosh på A+A-mässan

Publicerad
2018-01-02
Skribent
Redaktionen

Personligt skydd betyder mer än någonsin och är en viktig del av den individuella arbetsmiljön. Detta framgick med all önskvärd tydlighet av det stora intresset som utställare från hela världen visade upp på A+A-mässan i Düsseldorf den17-20 oktober. Det här är världens ledande mässa kring säkerhet och hälsa på jobbet.

Totalt 1 930 utställare från 63 länder och över 67 000 besökare kom till världens största mässa för den här branschen i Düsseldorf. Det innebär att A + A i år, tillsammans med den Internationella kongressen för arbetarskydd och arbetsmedicin, har kraftigt markerat den stora betydelsen av hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.

A+A-mässan hålls vartannat år och i år var Gosh-kedjan och besökte mässan. Det gav många starka intryck och visade på flera intressanta nyheter. Nu har även Screen&Marknaden fått ta del av trendspaningarna, som gjordes på plats i Tyskland av Gosh och några av trenderna på mässan var;

• Sporten intar mer och mer workwear-industrin; skor och kläder har inte bara inspirerats från sporten i designen, utan även allt mer i dess funktionalitet. Produktutvecklingen är fantastisk. Skorna har blivit betydligt mer slimmade i sin utformning och avancerat i lättheten. Ett exempel på det var Solid Gears nya modell.

• Nu är det mer mode och fashion än tidigare. Det finns en tydlig röd tråd i produktutvecklingen hos många av de större leverantörerna inom arbetskläder; att det inte bara är passform och funktionalitet som är viktigt utan det finns en stark efterfrågan kring design. Cyklerna kring produktutveckling med släpp av nyheter blir allt tätare. Det finns en yngre målgrupp, 90-talisterna, som börjar ta plats på marknaden och har helt andra behov än 40-talisterna som nu börjar gå i pension.

• Nya tekniska lösningar; From smart skin sensors and the measuring of vital parameters to back-friendly exoskeletons and smart fleet management, data glasses and sensor-controlled fall protection. The future of work is now.

• Handskador är de näst vanligaste arbetsplatsskadorna efter ryggont, så det finns ett ekonomiskt incitament att se till att anställda bär sina handskar, vilket märktes tydligt på antalet handskleverantörer. Ejendals har tagit fram en helt ny handskserie, som inte försämrar den finmotoriska rörligheten i handen; Infinity-serien.

• Nya lagar ställer högre krav på säkerhet. Det finns en mängd nya lagar inom PPE, som kommer att implementeras och som ständigt ses över och som gör att det ställs höga krav på inte bara tillverkningen av dessa produkter hos våra grossister, utan även på den slutgiltiga produkten. Det är bl a av den anledningen som Gosh är medlem i den nordiska branschföreningen för personligt skydd; Nordic Safety Association (NSA).

• Det blir mer och mer fokus på kvinnliga arbetskläder och det finns en tydlig trend att utveckla klädkollektioner för kvinnor hos de större leverantörerna inom yrkeskläder och skydd. Det kan man också se i ökningen av antalet kvinnliga modeller i arbetskläder, som lyfts i olika kampanjer. Det satsas också mer tid och resurser på produktutveckling, för att hitta den ultimata passformen för kvinnor i denna mansdominerade bransch.

– Mässor är en bra mötesplats och ett effektivt sätt att få mycket intryck och information på kort tid och under ett och samma ställe, förklarar Caroline Rosado, VD på Gosh.
– Än mer positivt att det är en internationell mässa där det finns möjlighet att vidga sina vyer.

– Vi kommer definitivt fortsätta åka till A+A och även få med oss hela Gosh Produktråd till nästa gång.