Livets väg är inte alltid spikrak, som man trodde att livet skulle bli när man var ung, är inte alltid en säker giv. Precis som att om du sitter med par, finns det alltid en chans att det blir triss eller kåk. Ta bara de två byggnadsingenjörerna från Borås; Stefan Johansson och Mats Ohlsson. Som nu under vintern flyttar in hela företaget Stema Specialtryck, tillsammans med Responstryck, i nya lokaler på 7 000 kvm.
Men då måste man fråga sig själv, hur kommer det sig att två byggnadsingenjörer är verksamma inom den grafiska branschen? Efter lite sökande och letande kommer det fram att de tog examen från Sven Eriksson-gymnasiet 1982.
– Men efter lumpen 1982 fanns ingen marknad för byggnadsingenjörer, berättar Stefan Johansson, delägare i Stema Specialtryck AB.
– Så vi började söka oss mot annat och letade andra alternativ.
Det här var brainstorming på allvar, för nu gällde det att skaffa någon form av inkomst. 1983 kläcktes en fantastisk idé; idén om ett spännande familjespel; Stemaspelet.
– Vi skulle bli direktörer i leksaksbranschen tänkte vi, fortsätter Stefan.
– Och företaget skulle heta Stema Lek HB.
Det var lite som det klassiska femtonspelet; ett pusselspel där spelaren ska byta plats på brickorna för att bilda en figur, form eller en nummerordning.
– Någonstans skulle ju det där spelet tryckas också, så vi var hos en tryckare som skulle hjälpa oss med det. I samband med detta tryckte vi även pennor och tändare, säger Mats Ohlsson, delägare i Stema Specialtryck AB.
Det var så de fick en inblick i den grafiska branschen och företaget fick ett oväntat bakslag.
– Det gick så dåligt, vi fick knappt ihop till leverantörsfakturan. Pennorna och tändarna gick ju bättre än själva spelet, fyller Stefan i.
– Det var ju leksaker vi skulle jobba med, men … det blev ju inte riktigt så.
Vilja och energi
1984, året efter, bytte företaget namn till Stema Specialtryck och två tampomaskiner köptes. Dygnet runt gick maskineriet och drivna, som de båda var och fortfarande är, stod klockan på 06:00 även på lördagar och söndagar.
– Jag träffade min tjej 1983 och jag sa till henne att de tre första åren är jobbigast. Men det blev ju inte riktigt så, det höll i sig bra länge, säger Stefan.
– Vi jobbade dygnet runt i 6-7 år. Vi levde bara för det här då, det var vårt jobb, vår hobby och vår fritid.
Det är rätt fascinerande hur mycket man kan lära sig så länge viljan och energin finns.
– Vi visste ju inget alls om den grafiska branschen på den tiden. Vi kunde inget, vi hade ingen erfarenhet, berättar Mats.
– Men det är rätt roligt att se tillbaka på det. Hur kunde det bli så här? Var det många som frågade oss. Även vår bankman frågade det.
Nej, det var ingen som trodde på dem. Utan vare sig kunskap eller pengar. Hur tänkte de två grabbarna från Teknis i Borås, när de bestämde sig för att ge sig in en bransch de inte visste något om.
– Det enda vi egentligen hade, var viljan att se till så kunden blev nöjd och det har ju planat ut rätt bra, säger Stefan.
Där har vi nyckeln till varför det till slut gick bra; se till så kunden är nöjd.
– Vi gjorde inte rätt alla gånger, men då gjorde vi om tills kunden blev nöjd.
Det gjorde att de behöll kunderna och sakta men säkert kunde växa som företag. 1988 anställdes de första personerna och året efter det installerades den första helautomatiska screenpressen; en Svecia med formaten 70×100 cm.
Götes var första steget
Nu började affärerna rulla på och 1991 fick man nys om att Götes Screentryck var till salu.
– Vi kände att det stämde bra mentalt med den förra ägaren, säger Mats.
Götes finns ju inte kvar idag, då hela personalstyrkan, maskinparken och kunderna följde med vid flytten till moderbolagets lokaler. Däremot gjordes ännu ett litet förvärv i Ulricehamn 2014; G-son Reklam AB.
– Det kontoret har vi kvar, med produktion och allt; några skrivare, fordonsdekor och skyltmontage. Vi har tre gubbar som servar industrin i området, berättar Mats.
Men nu springer vi förbi historian lite, vi spolar tillbaka till det ljuva 90-talet.
– Vi började köra värmetransfer åt ACG-koncernen 1995, berättar Stefan.
– På den tiden var värmetransfer en väldigt het produkt.
Då spolar vi fram till år 2010. Transferproduktionen är fortfarande varm, men såldes till ACG och 12 personer följde med i den affären. Det gav klirr i kassan, som man säger. Möjligheterna till något nytt öppnades och ett skyltföretag köptes 2011 och 2012 kom man över en stansmakare.
Det är nu det börjar bli riktigt intressant. Byggnaden på Druveforsvägen, som man haft sedan år 2000, börjar kännas liten.
– Vi är trångbodda här, säger Stefan.
3 000 kvm, efter en liten utbyggnad, kan kännas som stort. Men har man mycket att göra och många maskiner, så kan det vara lite för litet. Därför flyttar man nu under vintersäsongen 2017 in i klädestillverkaren Didriksons gamla lokaler i Viared, utanför Borås.
Då blir storleken 7 000 kvm, vilket blir mer än dubbla. Men ta även in i beräknande att Stema och Responstryck slås ihop i samband med detta.
– Vi kom i kontakt i början av 2016 och om vi skulle göra något, skulle det bli i samband med flytten, berättar Stefan.
Diskussionerna fortsatte och efter ett halvår kom man fram till hur man skulle göra; Responstryck blir en del av Stema. Deras gamla lokaler är på 2 000 kvm och tar man 3 000 + 2 000 blir det 5 000. Rent matematiskt blir det 2 000 kvm extra spelrum.
– Det är ju jätteskönt att få lite att växa i, men jättemycket extra luft blir det inte.
En komplett aktör
Flytten till de nya lokalerna påbörjas i november och beräknas vara klar till årsskiftet 2017/2018. Men innan flytten, gjorde man en del ombyggnationer, exempelvis var det 10 meter i takhöjd. Så man har lagt betongentresol längs halva, för att få en extra våning.
– Planen är att vi ska ha fordonsdekor och storformatsavdelning på det övre planet.
De båda betonar att det här faktiskt är det hittills roligaste som hänt företaget, i alla fall sedan flytten år 2000.
– Då hade vi en vision om att äntligen äga en egen fastighet, så fick vi den här, invid Borås centrum. Då kändes det nästan overkligt.
Med den nya flytten och hopslagningen blir de väldigt kompletta. Visserligen har de båda bolagen jobbat nära varandra i väldigt många år, kompletterat varandra med olika jobb. Men nu blir Stema en komplett aktör; screentryck, digitaltryck, storformat, offsettryck, repro, fasadskyltar och bildekor allt under samma tak.
Men vänta, ska Stema ha kvar screentryckeriet också?
– Ja, vi trodde ju inte ens screen skulle finnas kvar för tio år sedan. Men vi tänker helt annorlunda nu och gör nya investeringar i screenmaskiner.
– Det finns helt enkelt vissa tryck, som inte går att ta fram på bättre sätt, än med just screen.
Ett exempel är efterlysandefärg på plåt och kör man på mörk plast, kan det vara svårare att få till det riktigt bra med exempelvis digitaltryck.
– Vid en enkel vit tryckning hänger inte digitalpressarna med, varken i hastighet, lyster eller kostnad. Men tekniken går framåt, vi får se hur det ser ut om 5 år, säger Stefan.
Ibland finns det faktiskt tillfällen då man kan äta kakan och samtidigt ha den kvar, vilket stämmer i det här fallet.
– Sedan kan det vara värt att nämna en ny investering vi gjort, en ny offsetpress från Ryobi, RMGT 9 UV-LED, som vi får installerad i november, berättar Mats.
– Vår gamla offset hade säkert gått tre-fyra år till, men genom att byta in den nu, sparar vi en del pengar på inbytet.
Lägg sedan till kostnaden av att produktionen blir stillastående under flytten.
– Det känns helt rätt att skaffa nytt i samband med den stora förändring som sker nu.
Förresten kan nämnas att Stema blir först i hela Norden med denna maskin. Det finns kanske 300 stycken i hela världen, varav drygt 40 i Europa, men Stema är först i både Sverige och Norden.
Gamla rävar och framtiden
Grundarna har varit med länge nu och det finns riktigt trogna medarbetare. Ingvar Bolander och Ingemar Fjeldseth har varit med längst, strax över 27 år nu. De har hängt med bolaget i alla dalar och toppar samt varit med vid nya investeringar i både maskiner och företag. Ingvar Bolander går nu i pension. Väl värd det, efter att ha varit med på resan sedan 1990.
Vad som väntar runt kröken, det får vi se då. Men nu ligger störst fokus på att få en sammansvetsad personal, där alla känner sig som en i laget. Två enheter ska bli en.
– Alla ska trivas. På så vis blir servicenivån alltid bästa möjliga.
Två pappor
Stefan Johansson är en gedigen Elfsborgssupporter som bor med tjejen han träffade 1983, men som numer är hans trogna fru, Ann-Kristin Johansson eller Anki. Hon är inte bara fru, hon är även en vass fastighetsmäklare i traken.
Den fritid, Stefan en gång ägnade åt tryck, lägger han idag på stugan på Källö-Knippla utanför Göteborg. Där kommer ingenjörskunskaperna väl till pass då det blir en del snickrande.
– Jag har ju även två döttrar, 25 och 20 år gamla, som båda bor i Stockholm och är verksamma inom musikbranschen.
– Den lilla krullhåriga tjejen, Wictoria Johansson, har ni säkert sett på Melodifestivalen.
Under sommaren har det blivit en del turer runt om i landet, för att följa turnén där Wictoria var med.
Mats Ohlsson huserar däremot i Ulricehamn med sambon Åsa Johansson, med vilken han har två döttrar; Andrea 24 år, som till våren blir färdigutbildad civilekonom/affärsjurist och Elin 22 år, som efter tre år på HLK, vid Jönköping universitet, jobbar som grafisk kommunikatör på Konradssons Kakel. Båda döttrarna har lämnat boet och bor i Jönköping.
Mats avslöjar att ett av hans största intressen är resor. Han och Åsa är frekventa besökare av Italien, som har både klimatet och maten som passar som handen i handsken.
– Denna sommar hann vi med en tripp till Rom, en skön badsemester på blomsterrivieran i Ligurien, Frankrike samt några fina dagar i Nice, berättar Mats.
– Hoppas även kunna få en vecka med lite värme i vinter, efter alla flyttbestyr är klara på Stema.
Det är mycket som händer nu och det är mycket som har hänt med de båda grabbarna sedan 1981, på 36 år har de bemästrat en bransch de knappt visste fanns, de har blivit män, men viktigast av allt; fäder.
Byeline;
Text – Elmer Törnquist
Foto – Eric Windahl
Nedan följer några bilder Screen&Marknaden mottog under ombyggnationen av den nya lokalen;