Under tolv dagar i september fick utställningen Artificiella Ikoner ta plats i Nordiska Kompaniets lokaler, i både Stockholm och Göteborg. Med hjälp av 3D-printer tog man fram några av modehistorians mest ikoniska plagg.
– Sedan 1902 har Nordiska Kompaniet huserat modehistoriens viktigaste kreationer. Med utställningen ville vi lyfta ikoniska plagg som har lämnat avtryck på sin samtid, säger Daniel Stipich, marknadschef på Nordiska Kompaniet.
Analysföretaget Canalys förutspår att tillväxten för 3D-printing kommer växa med 16,2 miljarder dollar under 2018. 3D-tekniken används redan inom bil- och flygplansindustrin och på NK tror man att den även kommer förändra hur man producerar och shoppar mode.
– På ett sätt kan man säga att 3D-printingen är den viktigaste uppfinningen för modevärlden, sedan symaskinen. Inom en snar framtid kanske kläderna man köper tillverkas på beställning direkt i butiken, fortsätter Daniel Stipich.
– Men det är ändå en bit kvar innan tekniken är fullt användbar.