Grafisk produktion är en mycket spännande del av kommunikationsmarknaden

Grafisk produktion är en mycket spännande del av kommunikationsmarknaden

Publicerad
2017-11-07
Skribent
Redaktionen

I grund och botten är ju grafisk produktion en del av kommunikationsbranschen. En av de, enligt min åsikt, mest spännande branscher vi har. Det tycker många ungdomar också. Fast detta har många av oss, som verkar inom grafisk produktion, lite för lätt att glömma bort. Speciellt när vi pratar med den yngre generationen, så talar vi gärna om tryck som om det var en egen bransch istället, för att understryka att just tryck och digital kommunikation i kombination är framtiden.
Sedan säger vi gärna, att tryckeribranschen har gått igenom oerhört stora förändringar, mycket större än någon annan bransch. Men så är det ju egentligen inte, i alla fall om vi ska vara helt ärliga. Många andra branscher har gått igenom minst lika stora förändringar och vissa till och med större.

Heter man som jag Roy och är 54 år, så förpliktigar det. Jag erkänner, att jag är uppväxt på en bensinmack i Småland. Dock hade jag varken en far eller bror som hette Roger och den branschen; macken, är en av de, som gått igenom större förändringar än vår. De flesta bensinmackar med verkstäder och tvätthallar har bytts ut mot automatstationer och de riktiga mackarna som finns kvar; de erbjuder flera olika sorters senap till korven, men; Förlåt vad sa du? Glödlampa. Vad är det? Skulle vi ha det hos oss?

Nej, förändring är inget vi kan stå emot för det enda vi vet då, är att vi kommer gå under. Nej, förändring är egentligen ett positivt laddat ord, som med fördel särskrivs, För Ändring. Jag är en av de som är för ändringar; en sådan där galning som vaknar upp varje morgon och inbillar mig att idag ska jag lära mig något nytt och förändra världen. Ok kanske inte förändra världen idag, men med den nya kunskapen så kommer det i alla fall ske på sikt.
Att våga vara för ändringar är första steget till att lyckas och har alltid varit det.

Den förändring som jag tycker mig se i min glaskula är en positiv tillväxt inom grafisk produktion. Varför tycker jag mig se det då? Jo av många olika skäl, men här är två väldigt fundamentala;

För det första; Digital kommunikation/Internet är kanon på många sätt, men primärt inom fördjupning och jämförelse, men absolut inte längre inom att väcka nyfikenhet. Där är trycksaken oslagbar. Fundera på hur stor genomslagskraften i ett mail eller en banner har idag jämfört med trycksaken. Personligen så ger jag en trycksak i postfacket på jobbet 100% uppmärksamhet, men ett mail blir i bästa fall bara raderat. En banner ser jag inte ens längre.

För det andra; Vi har aldrig blivit äldre än vad vi blir nu, men samtidigt har vi aldrig haft en större psykisk ohälsa än vi har idag. Sociala medier och digital kommunikation har skapat en inre stress, som våra neandertalar-hjärnor inte riktigt hunnit anpassa sig till. Mindfulness, målarböcker och klassisk tryckt litteratur är bara några av de saker, som har börjat bli lyx som allt fler hittar tillbaka till, för att försöka överleva. Och här är vi bara i början.

En del av er har hört mig säga det tidigare och för andra är det nytt, men jag ser inte mig själv, och har aldrig gjort, som en trycknörd, trots att jag är i den delen av branschen, utan jag ser mig som en kommunikatör. Och som kommunikatör så söker jag efter det optimala verktyget, för att nå ut med mitt budskap. Om det är tryck, film, webb, fysiskt möte eller något annat sätt är egalt i sig, utan ska bestämmas av vilket media som gör jobbet bäst.
Och trycksaken har en lysande framtid, då många kommunikatörer snart måste inse att trycksaken är ett underutnyttjat media.


Roy Spennare
Nordisk Affärsområdeschef
Production- och Industrial Printing
Konica Minolta Business Solutions