I Twitter-kampanjen #Idittnamn, pryddes det svenska damlandslaget med nya matchtröjor, där spelarnamnen bytts ut mot motiverande Twitterinlägg, så kallade tweets, skrivna av kända kvinnor.
Kampanjen, som var ett samarbete mellan Adidas, damlandslaget och Svenska Fotbollsförbundet, möttes av både skarp kritik och stort beröm; Adidas anser att det lyfte fotbollsdamerna som förebilder. Dagstidningen Expressen hävdade dock att det var tröjtrams.
– Landslagströjan är en viktig och stolt symbol för oss. Jag tycker att det är häftigt att vi genom den kan sammanstråla med andra, starka kvinnor och röster. Att vi tillsammans kan visa att allt är möjligt, säger Lotta Schelin, lagkapten för damlandslaget.
Landslagströjorna, som är en del av Adidas hållbarhetsprogram, är gjorda på återvunnen polyester för att spara resurser och minska utsläppen. Tröjorna har även ventilerade meshinfällningar och climacool, som ska svalka och hålla kroppen torr. Självklart är Svenska Fotbollsförbundets märke broderat till vänster på bröstet.
Första gången tröjorna kunde skymtas var i Portugal, under Algarve Cup, när damlandslaget besegrade Australien med ett-noll.