Formex kickstartade vårsäsongen

Publicerad
2012-03-12
Skribent
Josefin Nässlander

En söndag i mitten av januari avslutades Formex, som kickade igång säsongen för den nordiska inrednings- och presentbranschen. Vårens mässa hade 876 utställare och intresset utomlands fortsätter att växa.
Antalet utländska besök ökade med 7%. Sammanlagt hade Formex 25 389 besök.

Nästan rekord
Vårens Formex hade knappt 5% färre besök jämfört med förra vårens rekordmässa. Antalet utländska besökare fortsätter dock att öka, vårens Formex lockade inte mindre än 1 277 besökare. Största besökar-
nation är Finland med 546 besökare.

– Vi är jättenöjda med att besökarantalet nästan är detsamma som förra vårens rekordnotering. Det är också roligt att se att intresset utomlands fortsätter att växa. Sifforna visar att vi har en stark position i Norden.
De visar också att långväga resenärer har hittat till mässan, vi har bland annat haft 50 besökare från Japan, säger Chicie Lindgren, projektledare, Formex.

Formex

Inspiration och kunskap
Temautställningen; Fågel – fisk eller mittemellan av Synnöve Mork, bufféområdet; Below the Snow av Note Designstudio och Young Design Café; Indigo Mood av Cecilia Dreyfert, liksom föredragen blev mycket uppskattade. Inspiration och kunskap är en viktig del av mässans erbjudande.

– Vi fortsätter arbetet med att tydliggöra att Formex består av tre områden – affärer, inspiration och kunskap.
– Kunskapsområdet har vi också delat in i tre delar i strävan att förtydliga vårt erbjudande. Det handlar om fördjupad kunskap i olika affärstekniker; hur ökar jag min försäljning, hur gör jag attraktiva skyltfönster med mera.
– På mässan ska besökarna också kunna uppdatera sig med de senaste trenderna i våra utställningar.
Den tredje delen inom vårt kunskapsområde handlar om att vi vill stärka besökarna. Ge dem ett lyft i form av peppande föredrag, berättar Chicie Lindgren.

Söker nyheter
Det var många företag från promotion- och presentreklambranschen, en del var också på Promotion Expo. Merx Team ställde ut på både Expo, Formex och Swesport, som samtliga ägde rum nästan samtidigt.
På Formex hittade vi dessutom Garda of Sweden, DJ Frantextil, Klippan Yllefabrik, Orrefors Kosta Boda, Sagaform, Roswi, Vikingsun m fl.

– Nyheterna i vår monter var ett par nya färger på CityCoaten; plommon och mörkgrön samt herrock, svart lång modell och en kort regnjacka med sned knäppning, osymmetrisk fram samt längre på baksidan.
– Fler färger gör vår monter roligare och färggladare, en eyecatcher som besökarna stannar och tittar på, kommenterar och blir inspirerade och köpsugna av, berättar Izabell Engberg från Garda of Sweden.

– Besökarna är ofta ute efter nyheter. De tycker att det är kul med nya prylar, men handlar sällan av nya utställare. Först när vi som utställare visar oss om och om igen känner de sig trygga och handlar. De säger ofta: Åh, här är de ju, de fina regnrockarna. Vi har sett er tidigare, och nu måste vi bara köpa några CityCoats. Kunderna håller i sina pengar men har man en vara som skiljer sig från mängden så får man order.

Formex

Pernilla hos Garda
På Formex är det en mycket god stämning mellan utställarna. Man känner igen varandra och önskar lycka till med dagens försäljning.

– Minns mest från mässan… Hmmm, kanske Pernilla Wahlgrens besök; vi samarbetar med henne och hennes bloggshop, säger Izabell Engberg.

Någon ytterligare kampanj i närtid är inte direkt planerad för Garda of Sweden. Man har precis kommit hem från modemässan i Köpenhamn och fokuserar på att återkoppla till alla nya kontakter man fått på både Formex och CIFF (Copenhagen International Fashion Fair). Dessutom ska man besöka modemässan i Paris i sommar i utbildningssyfte och kommer att ställa ut på både CIFF och Formex i augusti.