En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri blev framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm. Med en kraftig investering i storsäljaren HP Indigo 7900 förbereder man nu för nästa steg.
– Nu slår vi ihop våra verksamheter, integrerar vår byrå och byter namn till Exakta Creative, berättar Jörgen Lindhé, VD för AM-tryck.
Ända sedan början av 1950-talet har AM-tryck levererat kvalitetstryck i Hässleholm. På 1980-talet började man arbeta med reklam, som en del av sitt erbjudande. Men det stora lyftet kom 2011, då trotjänarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize, tillsammans med Exakta, köpte ute de gamla ägarna och tog över.
– Redan innan vi tog över var det tydligt att offset gick ner och att det var den digitala delen vi skulle satsa på, berättar Jörgen.
Sedan dess har digitaltrycket ökat successivt i takt med att kunderna väljer mindre upplagor, men samtidigt har byråverksamheten vuxit. För cirka två och halvt år sedan köpte man webbyrån C4 Media för att ytterligare växla upp den digitala satsningen. Med i köpet fick med en helt ny e-handelskompetens.
– Det var superrätt, idag arbetar vi mycket med e-handel och har även utvecklat ett eget e-handelssystem NXT, ett komplett affärssystem för e-handel.
Jörgen berättar att e-handeln också genererar tryck. Du kan ha världens bästa e-handel, men om ingen känner till den är den inget värd. Idag måste du marknadsföra dig i alla kanaler. Många e-handlare lägger också med olika erbjudanden i paketen de skickar ut, det kan vara allt från rabattkoder till marknadsföring av nya produkter.
– Nu kan vi erbjuda helheten och komma med idéer redan när man bygger e-handelslösningen.
I takt med att de digitala volymerna ökade blev det också dags att se över maskinparken. En ny digitalpress stod högst på önskelistan, en ersättare till en drygt 10 år gammal Indigopress. Valet föll på storsäljaren HP Indigo 7900.
– För oss är kvaliteten oerhört viktig. Indigon är den maskin som är mest lik traditionell offset vad gäller kvalitet. Dessutom går allt snabbare med den nya tekniken, från att byta gummiduk till tryck. Vi ökar också vår flexibilitet och kan trycka på tunnare och tjockare papper, färgade papper och även plast.
– Tittar vi sedan på vår gamla maskin så är det inte många leverantörer som har maskiner som står och rullar efter 10 år. Det fanns med i bilden.
AM-trycks satsning på reklambyrå och e-handel i kombination med digitaltryck har blivit en viktig framgångsfaktor.
– Vi har lyckats bra med vår strategi. Jag tror att precis som alla andra i branschen gäller det att skilja ut sig, hitta sin nisch och ha en tydlig marknadsplan.
Tillväxten är redan planerad och i dagarna byter tryckeriet namn till Exakta Creative.
– Vi blir Exaktas kreativa byrå, en komplett reklambyrå med fotografer, filmare, kreatörer, webb, e-handel och allt som en traditionell reklambyrå erbjuder. Dessutom har vi trycket, det är få i Sverige som kan erbjuda den helheten.