För drygt två år sen var Screen&Marknaden på besök hos Thomas Jakobsson på Gotlandsföretaget BRS Intron AB. På de två åren har mycket hänt och uppenbart är att mycket kommer att hända även framöver. Under hösten antog man sitt nya namn; Företagsspecialisten AB, som på ett träffande sätt beskriver vilken roll man vill ha gentemot sina kunder.
Man är kvar i lokalerna på Skarphällsgatan 13, som man var i förra gången vi var på besök, fast nu med en snygg och stilren entré. Butiken har också fått sig ett lyft. Man har gjort om lagret, så att där det varit lager förut har det nu blivit butik. Det gör att butiken har fått växt till sig. Ljus har man jobbat mycket med, Thomas vill att kunden ska komma in i butiken och genast se hur stort det är och direkt se vilken av avdelningarna i butiken, som man ska gå till för att hitta det man letar efter.
För att göra det lättare för kunden att hitta i butiken, har man satt upp vissa vägvisare, som med hjälp av spotlights lyser upp ett föremål, som representerar avdelningen, så att man snabbt hittar exempelvis klädavdelningen genom att ett klädesplagg är upplyst.
Man håller på att bygga en webb-butik, där alla kunder idag kommer att få ett eget inlogg och kan göra beställningar online. Thomas Jakobsson har även en idé, som han vill ha in i den nya webb-butiken. Thomas vill göra webb-butiken så personlig som möjligt.
– En kund ska kunna gå in på webben och t ex skriva i ett fritt fält; ”två kartonger av det vanliga papperet”, då ska vi kunna plocka fram den vanliga papperet åt kunden och leverera det, säger Thomas Jakobsson och skrattar.
Kunder på fastlandet
Kunder på fastlandet finns, men de har varken ökat eller minskat i antal.
– Det fungerar bra med kunderna på fastlandet. De är nöjda med oss och vi är nöjda och riktigt glad över att ha dem med oss.
– Nu med en ny utesäljare kanske vi kan öka kundkretsen på fastlandet ytterligare, säger Thomas Jakobsson.
Synas mer på marknaden
Som sagt har Företagsspecialisten AB anställt en ny utesäljare, för att kunna öka omsättningen och synas mer på marknaden. I september 2015 gick man även med i Gosh. Thomas Jakobsson tror, att Gosh ger småhandlare en stor chans att bli stora med hjälp av kedjan.
– Vi gick med i Gosh för snart ett år sedan, bl a för att de har handplockat leverantörer, som man arbetar nära med och det känner vi oss väldigt trygga med.
– Bättre inköpskanaler, billigare priser och en bra kickback får vi också på det vi säljer, säger Thomas Jakobsson.
Naturliga valet
Företagsspecialisten vill vara det naturliga valet på Gotland, när det gäller arbets-/profilkläder, kontorsmaterial och kontorsmöbler. Man vill binda till sig kunder, som köper från hela sortimentet och lite till. Thomas Jakobsson tycker, även att det är extra viktigt med det personliga kundmötet för han vill hjälpa företag med de delar, som man på Företagsspecialisten är experter på. Han vill att kunden ska känna sig trygg och tycka om att handla hos på Företagsspecialisten.
Elias Enström.
Roliga och udda leveranser
Förra året levererade Företagsspecialisten arbetskläder till Gotlandsbåtens personal. Den nya Gotlandsbåten HCS Express var en katamaran, dvs en båt med två skrov, vilket gör att den är väldigt snabb och det har sänkt tiden för färjeturen till och från ön.
Företaget Gotlandsbåten AB grundades 2013 med en målsättning, att sommaren 2014 påbörja trafik mellan Västervik och Visby. Det vanliga fartyget; M/S Västervik, även känd som M/S Queen Diamond, chartrades och det var med den båten, som man skulle starta den nya färjtrafiken med.
Båten kördes till Grekland för renovering, men detta försenades av det anlitade varvets dåliga ekonomi och av strejker under Greklands krisen. Starten för färjetrafiken fick ställas in och man kom inte igång under 2015 heller. Nu till 2016 har Gotlandsbåten köpt in det nya fartyget HCS Express, den snabba båten med dubbla skorv även kallat katamaran. Fartyget gick 2016 mellan Nynäshamn – Visby och Västervik – Visby.
Efter arbetstid
Thomas Jakobsson har under arbetstid ett tydligt kundfokus. Känner han att han behöver släppa på alla tankar eller lindra stressen, så sätter han sig på motorcykeln och kör en sväng. Sedan många år är det Honda, som gäller.
– När man kör enduro måste man ha full koncentration på hojen, terrängen och ibland även andra förare.
– Känner jag någon gång att jag vill tänka på något annat eller lugna ner stressen lite, tar jag ut hojen och kör ett varv, säger Thomas Jakobsson och ler.
Mellan arbetet och motorcykeln försöker han spendera så mycket tid som möjligt med familjen, som bor i ett charmigt hus strax utanför Visby och de berömda ringmurarna.
GGN – ett tufft lopp
Gotland Grand National en av världens största endurotävling. Den körs årligen sista helgen i oktober på Gotland. Tävlingen har pågått sedan 1984, i hela 32 år. Thomas Jakobsson har varit med och tävlat i 19 år.
GGN är en endurotävling, som körs i skogsterräng på en bana, som är 22 km lång per varv. I samtliga klasser är körtiden 3 timmar. Begränsat till max 6 antal körda varv.
Om en förare kör sitt 6:e varv, går föraren automatiskt i mål och ska flaggas av, trots att maxtiden inte har uppnåtts. Tävlingen bryts efter full körtid, oavsett var ledaren befinner sig.
Thomas mål är att på 3 timmar, köra de sex varven man får, men än har han inte lyckats med det. 2015 var han bara 1 min och 45 sekunder från att få gå ut på det sista varvet, så möjligheterna till framgång finns kvar.
Gotland är mycket speciellt, Företagsspecialisten är också mycket speciell. Det gemensamma kanske är att de bägge är det naturliga valet.
Text/foto – Eric Windahl