Visserligen kan det vara bra att vara en stor aktör och mångsysslare på marknaden, men ibland kan det faktiskt vara skönt att vara ett mindre företag som fokuserar på det man gör absolut bäst. Vi träffar Christer Kårebrand och Kenneth Sellin på Clubshop AB i Norrköping – specialister på textilt tryck.
Tryckeriernas jobb är att få kunden att synas, men tryckerierna behöver någon som tillgodoser dem med stabila maskiner och bra material. Det är här Clubshops verksamhet ligger. En bra grund är en förutsättning för att lyckas som tryckare, en bra grund är att ha kvalitetsprodukter. Kvalitetsprodukter är precis det som Clubshop säljer, från tryckmaskiner, torkar och förbrukningsmaterial av olika märken till egna konstruerade pressar med alla funktionaliteter som kan tänkas behövas.
Börjar med färgen
För några år sedan var man väldigt fokuserade på färgen Virus, som är en vattenbaserad färg från Italien, helt fri från ftalater och pvc. Även om den ger otroliga tryck med klara färger, skärpa, detaljrikedom och minimal punktförstoring har Virus ännu inte fått det genomslag den förtjänar. Kanske på grund av att den kräver snabba tryck och för mycket arbete, för att inte torka.
Nu ligger siktet istället på färger från Wilflex med Epic Rio i täten och One inte långt därefter. Rio är ett Pantone-täckande/halvtäckande färgblandningssystem i plastisol, som ger en fantastisk stretch och är ftalat-fri. Clubshop erbjuder färgblandning från PMS-skalan, där just Rio ger en lite matt känsla.
– Kunderna, som köper Rio, har sagt att den är helt outstanding och den fungerar perfekt till både transfer och direkttryck, säger Christer Kårebrand.
De kunde,r som har ett mer miljötänk i sitt tryckande, erbjuds att köpa färgen Wilflex One, fri från både ftalater och pvc. Trots att den är ca 30% dyrare säljer den riktigt bra den också.
– One beter sig exakt likadant som en plastisolfärg och precis som Epic Rio har den en fantastik stretch. De som en gång testat färgen fortsätter köpa den; den överträffar kundernas förväntningar, poängterar Christer Kårebrand.
Inte bara färger
På Clubshop finns alla möjliga typer av pressar och maskiner för textiltryckaren. De är ensamma om att ha licens för försäljning av Anatol och TAS automatmaskiner i hela Skandinavien. Pressarna finns i olika prisklasser och modeller från 2- till 18- färgers.
Christer och Kenneth berättar, att man i januari 2016 installerade den första Anatol Volt på Reklam & Grafiska i Kiruna, en helt elektrisk automatpress. Tryckaren får totalkontroll över maskineriet genom den smarta touchpanelen, där man kan ställa in off-contact, rakeltryck och hastighet.
Det kanske beror på generna, men för några år sen vaknade uppfinnaren i Christer Kårebrand och sedan dess har han arbetat på att konstruera egna maskiner. Maskinerna går under det egna märket Demon och ritas med funktionalitet och användarvänlighet som prio ett.
Transfermaskinerna är snabba, starka och framförallt stabila. Dubbelpressen Demon 45 är automatisk och har digital timer, temperatur och räknare. Med den specialdesignade tryckarmen kan man enkelt trycka olika typer av plagg. Även deras bästsäljare enkelpress TM-120 och kepspressen TM-cap är framtagna, för att kunden ska få de enklaste, smidigaste och mest prisvärda pressarna i branschen.
Rötterna är djupa
Det hela började redan 1973, då Clubshop grundades som textiltryckeri. Idag är tryckeriverksamheten helt nedlagd, men utbildningar hålls titt som tätt för personer som vill lära sig hantverket.
Idag ägs och drivs företaget av fru Maria Kårebrand och herr Christer Kårebrand. Som familjeföretag har Maria varit involverad sedan barnsben, där hon som 11-åring började hjälpa till med lite allt möjligt. Nu sitter hon tillsammans med Malin Rosvall på kontoret och sköter det administrativa.
Christer kom in i bilden 1981 och har gått den, som man säger, långa vägen. Till en början handla det om att spänna ramar och vara originalare, nu över fyra decennier senare har han och företaget en unika kombinationen av erfarenhet och kunskap för material, förbrukning och utrustning.
Kenneth Sellin arbetar framförallt med sälj och har varit anställd drygt ett år, även han med många och långa erfarenheter från diverse branscher. För hela skötseln av lagret står Sebastian Johansson.
På Clubshop har man ett givet motto; det ska vara roligt att gå till jobbet. Med högt till tak och mycket tokprat är jag säker på att det är en fantastisk arbetsplats, inte bara för de anställda, utan för alla som tittar in hos dem på Orangerigatan 2 i Norrköping.