”Det började för 30 000 år sedan. Serigrafi, silkscreen, screentryck är olika benämningar på samma grafiska framställningssätt. De äldsta kända exemplen är de 30 000 år gamla handavtrycken i Gargas grottor i Frankrike. De anses ha kommit till genom att en man blåst finpulvriserad och färgad jord över sin hand, som han hållit mot väggen.”
Så börjar berättelsen om Profile Professional-företaget Trycket i Mora AB på deras hemsida. Och den fortsätter;
”Schablonmetoden har länge använts i fjärran östern. I Kina användes den för att överföra mönster på lackarbeten och i Japan för olika ceremoniella dräkter och praktfulla väggdekorationer. Med screentryck går det att trycka på de flesta material från papper, plåt, glas och plast till tyger. Heltäckande färger och rastrerade fyrfärgsbilder.”
”Trycket startade i december 1978 och har sedan dess legat i frontlinjen och följt den tekniska utvecklingen som går i ett rasande tempo.
Idag erbjuder vi hela kedjan från ide och original till färdiga dekaler, skyltar, skurna texter, profilkläder och presentreklam. Vad kan vi göra för att du skall anlita oss?”
Full ös på Badstugatan
I november förra året öppnades dörrarna till företagets fina lokaler på Badstugatan i Mora.
– Syftet med vårt öppna hus var att berätta för våra lokala kunder vad vi haft för oss de senaste åren, förklarar Mathias Hofvander som är VD i företaget.
– I korta drag så har vi byggt ut ca 200 kvm, uppdaterat och utökat maskinparken på digitalprint storformat med fokus på miljö.
– Utöver detta har vi även totalrenoverat vår yrkesklädesbutik och gjutit om ett golv i vår textilproduktion.
Om det var gott om kunder på det Öppna Huset, så saknades heller inte leverantörerna, utan här syntes Björnkläder, Projob, Jobman, Schneidler, Bregmos, Toppoint, New Wave, Ernst Alexis, Expolinc, D&J Frantextil, Sagaform m fl.
Med alla dessa investeringar och goda kontakter bland både kunder och leverantörer torde Trycket i Mora vara bra rustade, för att möta allt vad det nya året 2012 kan ha att erbjuda.