När det är dags att betala för köpet får du ofta erbjudande om att dela upp betalningen. Men var försiktig, det kan bli betydligt dyrare än du tänk dig.
Konsumentverket har nyligen granskat tio faktureringsföretag för att se hur de marknadsför delbetalningar på sina fakturor. I de flesta fall har fakturorna en utformning där konsumenten lätt kan vilseledas att betala ett lägre belopp än totalsumman, eller att det stås räntefri delbetalning. Den som råkar betala ett för lågt belopp riskerar att hamna i en avbetalning som är både dyr och långdragen.
– Vi ser att drygt hälften av de granskade företagens fakturor innehåller oklarheter eller vilseledande moment, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.
Nu kommer företagen få mer information av Konsumenverket och möjlighet att frivilligt rätta till tveksamheterna. Om det blir nödvändigt kan myndigheten gå vidare med rättsliga åtgärder.
Anna Hult råder konsumenterna att vara noggranna med vilket belopp man fyller i så man inte drabbas av extra räntekostnader. Det gäller både vid köp på nätet och i affärer som använder kundkort med möjlighet till delbetalning.
– Det kan vara lockande att betala så lite som möjligt för inköpen, men det kan visa sig bli väldigt dyrt. Om du har ett restbelopp kvar att betala kan det som verkade som förmånligt övergå i en löpande kredit med kreditkortsräntor uppemot 26%.