Den kinesiska marknaden blir allt viktigare för svensk turism och näringsliv. Antalet kinesiska gästnätter i Sverige har mer än fördubblats sedan 2009. Därför ska Stockholm Arlanda Airport utvecklas till en Chinese Friendly Airport för de asiatiska besökarna. Lite mer likt Kina helt enkelt.
I år beräknas kinesiska resenärer stå för nästan 250 000 gästnätter i Sverige. Det innebär en ökning med 26% jämfört med förra året. Från 2009 har de kinesiska gästnätterna ökat med 107% och Kina är nu näst största utomeuropeiska besöksland i Sverige efter USA.
Möjligheten att flyga till Asien och Kina förstärks kraftig, när SAS nu etablerar en ny direktlinje mellan Stockholm Arlanda Airport och Hongkong. Staden rankas som världens tredje viktigaste finanscentrum, efter London och New York.
Från Hongkongs internationella flygplats finns det direktförbindelser till 180 olika flygplatser. Resandeströmmen mellan Asien och Sverige förväntas växa kraftigt de kommande åren.
Arlanda ska utvecklas till en Sister Airport till Beijings flygplats i samarbete med CAH (Capital Airports Holding Company) i Beijing;
• Välkomstvärdar, som fått serviceutbildning i kinesisk kultur, finns på Stockholm Arlanda Airport.
• Mobila informationsdeskar och iPads kommer finnas till terminalvärdarnas hjälp.
• Informationsskyltar på kinesiska.
• En anpassad webbsida med information på kinesiska. Sidan har information om shopping, transport till och från Stockholm, specialerbjudanden och taxfree-återbetalning för inköp i Sverige.
• WiFi-portal på kinesiska.
• Välkomstfolder på kinesiska, som delas ut vid bl a ankomstgate på Arlanda.
I transit-hallen kommer det att finnas en digital terminalkarta, där resenären kan skanna sitt boardingkort, för att hitta närmaste vägen till sin gate eller shopping.
Det görs även flera andra förändringar på Stockholm Arlanda Airport, för att underlätta för kinesiska besökare;
• Kinesisk Food Truck – Beijing 8. Ett nytt restaurangkoncept som kommer att öppnas i transithallen i Terminal 5.
• Flera restauranger översätter sina menyer till kinesiska, för att underlätta service och beställningar.
• Kineser vill i allmänhet inte ha kalla drycker. Arlanda ser nu till att asiatiska resenärer i transit kan fylla på varmt vatten i sina termosar.
• Specialkampanjer genomförs i butikerna inför asiatiska högtider som exempelvis det kinesiska nyåret.
Målet är att på plats utveckla befintliga och nya samarbeten med både näringsliv och turism i syfte att förbättra tillgängligheten till den viktiga asiatiska marknaden och bidra till ett ökat utbyte mellan Kina och Sverige.