Största Formex någonsin

Publicerad
2015-10-16
Skribent
Redaktionen

En av de hetaste nyheterna på höstens Formex var Pop-Up Shopen. Här kunde man för första gången köpa med sig en favoritpryl hem. Hjärnan bakom idén är trendexperten Stefan Nilsson, som samlat in rykande färska produkter från ett hundratal utställare. Och shopen gjorde succé direkt. Redan någon timma efter att mässan öppnades ringlade kön till kassan lång.

– Jag reser runt på världens alla mässor. Det blir säkert 30 stycken per år. Varje höst skickar jag en önskelista till Formex och en sak jag sett att folk saknar är att få köpa med sig något minne hem.
– Så jag ville öppna en shop med några av de mest spännande prylarna som inte finns i butik än, berättar Stefan Nilsson.

– Alla 920 utställare har fått chansen att skicka in sina nyheter. Kravet var att det ska vara helt nytt för i höst. Totalt är ungefär 100 utställare med över 300 olika produkter, stort som smått.
– Hittills har det gått långt över förväntan. Jag hade 200 köptillfällen som mål för hela mässan och det tror jag, att vi nådde redan första dagen.

På Formex 2015 i augusti deltog sammanlagt ca 900 utställare på en yta på drygt 31 000 kvm. Totalt kom 23 305 besökare, vilket är drygt 2 000 fler jämfört med förra höstens mässa. De största besökarnationerna är Finland, Norge, Tyskland och Danmark och antalet internationella besökare ökade med nästan 25%.
Mässans närvaro i sociala medier fortsätter att öka, framför allt på Instagram där
ca 16 000 bilder lades upp under #formex och andra formexrelaterade hashtags.

Vinnare av Formex Nova 2015 blev Erik Olovsson och Kyuhyung Cho är vinnare av Formex Nova 2015. Motiveringen lyder:

– Kyuhyung Cho och Erik Olovsson utses till vinnare av Formex Nova 2015 för deras lekfulla samarbeten i kollektionerna Room, Sine och Numbers. Med sammansmältning av grafiska element och arkitektoniska volymer skapar formgivarna design präglad av kontraster mellan lätt/tungt, ordning/lek, 2- och 3-dimensionalitet och frammanar en känsla av motsatser i perfekt balans.

Stockholmsbaserade designbyrån Straight presenterade vasen ORB, producerad för det svenska designvarumärket Klong. Straights formspråk tar sitt uttryck i rena former och kreativa lösningar. Inspirationen bakom Vasen ORB kommer från en vilja att lyfta och exponera det sköra och taktila från växtriket.

Designer Viktor Erlandsson driver sedan våren 2014 Straight. En designbyrå med
fokus på god skandinavisk formgivning i enkla rena material.

Formex-logo-svart-532x225

Nästa Formex går av stapeln på Stockholmsmässan den 20-23 januari 2016.