Bilar bantas med textila lösningar

Publicerad
2015-04-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

En hållbar utveckling kräver att våra bilar väger mindre, för att minska bränsleförbrukningen. Teknikerna i Textilhögskolans trikålabb i Borås har, tillsammans med bl a Swerea IVF och företag från stålindustrin, lyckats skapa ett textilt material, som minskar bilkomponenters vikt med 40%.

Det handlar om material som ska vara lättviktiga, materialeffektiva och med lika bra hållfasthet som i dag. Trikåteknikerna på Textilhögskolan, vid Högskolan i Borås, Lars Brandin, Tommy Martinsson och Kristian Rödby är vana att bli utmanade av olika företag med nya idéer, men det var första gången de hade ett samarbete med stålindustrin.

Krocksäkra komponenter
Uppdraget var att ta fram ett stickat laminat, som ska sammanfoga två metallplåtar. Eftersom laminatet ska vara lätt och hållfast, så var det svårt att hitta rätt bindningar som kunde möta kraven.

För Gestamp HardTech, ett av företagen som varit involverade i projektet, är det viktigt att kunna möta biltillverkarnas krav när de ska tillverka krocksäkra bilkomponenter.
Konceptet med ett textilt laminat innebär också, att det enkelt kan införas i existerande produktion, utan att det behövs göra dyra investeringar eller kostsamma produktionsförändringar.

– Vi har hela tiden anpassat tillverkningen för en rundsticksmaskin, för att det ska bli så lönsamt som möjligt för tillverkarna, säger Lars Brandin.

Projektet, som gått under namnet Metmask, är ett samarbete mellan Textilhögskolan, Swerea IVF, Gestamp HardTech, Lamera, Outokumpu Stainless och Inkubatorn i Borås och har finansierats av VINNOVA med 2,3 miljoner kronor.

SM215-Bilar-bantas-med-textila-lösningar-DSC_0055