Visualiserar varumärken

Publicerad
2015-01-21
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Produktmedia

Han lägger stort fokus på personlig service, kvalitet, känsla och omtanke. Han har sin bakgrund i reklam, marknadsföring och försäljning. Han har arbetat bl a på Morkman Reklambyrå, Aftonbladet och nu senast Spray och Passagen. Han heter Joachim Marmstedt och är idag VD och majoritetsägare i det expanderande södertäljeföretaget; Profilmakarna.

Det är Öppet Hus och inflyttningsfest hos Profilmakarna på Klastorpsvägen 34 i det sjudande industriområdet Moraberg, strax norr om Södertälje centrum. Det är en regnig, tråkig torsdag i slutet av september. Något som står i bjärt kontrast till de öppna, ljusa och luftiga lokalerna, som Profilmakarna nu tagit i besittning.

hh2

Kompletterande krafter
Det var för snart tre år sedan som Joachim Marmstedt gjorde slag i saken och förverkligade sina planer på att ha ett eget företag. Han hade träffat på Lasse och Mari Sandblom, som sedan år 2000 drivit promotionföretaget Profilmakarna; ett stabilt och välskött företag med ett attraktivt produktutbud och en bra kundstock.

– Lasse och Mari ville gärna trappa ner och vi upptäckte att mina kunskaper och erfarenheter på ett effektivt sätt kompletterade deras kompetens och bakgrund, berättar Joachim Marmstedt.
– Så vi beslutade oss efter ett tag att helt enkelt slå följe och gemensamt fortsätta att lyfta Profilmakarna till en ny nivå.

Det blev också början till en rad förändringar och förnyelser. Det investerades i ett nytt affärssystem, en ny webbshoplösning och nya lokaler; de gamla på Morabergsvägen började bli allt för trånga.

De här projekten initierades, trots att konjunkturen fortfarande inte börjat gå uppåt och trots att somliga kunder varit tvungna att dra i handbromsen för egen del. Intentionerna var tydliga; det handlade om att bygga för framtiden.

Satsar på sälj
De nya lokalerna, som man hyr och som man också till viss del fått skräddarsydda efter egna idéer och behov, är på 600 kvm samt ca 150 kvm i form av entresolplan. Butik och showroom upptar ca 300 kvm. Dessutom har man ytterligare lager en bit längre bort.

– Potentialen i webbshopen är enorm och här kan vi nu erbjuda ett one-way-stop; dvs vi sköter logistiken åt kunden, förklarar Joachim Marmstedt.
– Vi har plattformen för att låta kunden ha ett och samma lager för alla sina profil- och promotionprodukter; från pennor och konferensblock till profilkläder och presentreklam.

– Det blir rationellt och kostnadseffektivt för kunderna och vi kan leverera den service, omtanke och kvalitet, som är Profilmakarnas signum.
– Profilmakarna sätter alltid kunderna i centrum. Det gör vi genom att ha bästa serviceupplägget och erbjuda de bästa produkterna, poängterar Joachim Marmstedt.

Idag har Profilmakarna 10-talet medarbetare varav en säljare för Stockholm med kontor i Arninge, som är bemannat ungefär tre dagar i veckan. En dag i veckan finns Joachim Marmstedt på ett kontor i Nacka, för att ta hand om administration, försäljning och planerings- och strategifrågor. Annars pendlar han dagligen de fem milen mellan hemmet i Nacka och Klastorpsvägen i Södertälje.
Profilmakarna har en omsättning på drygt 21 miljoner kronor med mål att successivt och uthålligt stiga ytterligare.

Verksamheten vilar på fyra ben; Arbetskläder, Profilkläder, Profilprodukter och Specialprodukter. Det senare handlar om direktillverkning av specifika produkter allt efter kundernas specifikation och önskemål och inom alla tänkbara produktområden. Inom Specialprodukter finns det väldigt få begränsningar på vad som kan göras för kunden.

Viktigt bygga varumärket
På sin hemsida har Profilmakarna ett budskap till sina befintliga och potentiella kunder;
Profilkläder, Profilprodukter, Presentreklam och Yrkeskläder. Ditt varumärke är det viktigaste ni har – näst efter er personal.

– Profilmakarna, vågar jag påstå, är en trygg, kreativ och pålitlig partner som våra kunder kan håller i hand och lita på att vi leder dem rätt, säger Joachim Marmstedt.
– Personlig service, kvalitet, känsla och omtanke är nämligen våra ledord.

Att visualisera och kommunicera varumärket genomsyrar Profilmakarnas ambitioner och arbetsmodeller. Det är också något som uppskattas av kunderna; att fokus ligger på byggandet och implementeringen av varumärket i alla led – från leverantörer och personal till samarbetspartner och slutkund.

I Södertälje och Stockholmstrakten har Profilmakarna både stora och små kunder i mer eller mindre alla branscher, offentliga sektorn icke att förglömma. Ett par exempel på stora kunder som också får hjälp med logistiklösningar är Gustavsberg och Scania.

hh

Nytänkande på gång
Profilmakarna har varit med i promotionkedjan Gosh i stort sett sedan kedjan startade under namnet Navet år 2007. Idag sitter Joachim Marmstedt med i Gosh Produktråd och har också aktivt deltagit och varit drivande i arbetet med att ta fram Gosh nya plattform; Gosh 2.0 som lanseras under hösten.

– Jag tror att det är helt rätt och att Gosh kommer, i positiv bemärkelse, att förändra marknaden och branschen genom att ta betydande marknadsandelar, menar Joachim Marmstedt.
– Gosh kommer att bli tydligare och starkare, vilket gynnar alla aktörer och skapar utrymme för både nytänkande och förnyelse.

Ta mässan på allvar
Joachim Marmstedt tror på mässan som marknads- och mötesplats, under förutsättning att man tar mässan på allvar. Det är viktigt att förbereda ett deltagande på en mässa; strategiskt och taktiskt planera och prioritera. Mässan handlar inte bara om att sälja och skapa kontakter; mässan är också en viktig del av varumärkesbyggandet.

– Personligen skulle jag gärna se en promotionmässa på nordisk basis och en gång om året, säger Joachim Marmstedt.
– Det skulle kunna bli en slagkraftig, tongivande och nyskapande mässa. Med dagens Promotionmässa två gånger om året händer det inte så mycket, utan det är samma leverantörer och besökare som fylla mässgångarna, vilket leder till att alla erbjuder och säljer samma sak till kunderna.

Årets Företagare
Företagarna i Södertälje/Nykvarn utsåg år 2011 Profilmakarna till Årets Företag och som om inte det var nog blev man samma år också utsedd till Årets Goshföretag. Det är utmärkelser som bekräftar ett gott företagande; något som inte bara lever vidare utan också frodas, utvecklas och växer.

– Vi som företag och branschen som helhet står inför något av ett generationsskifte, där nytänkandet är ständigt närvarande och där förnyelser är en del av vardagen, menar Joachim Marmstedt.
– Framtiden erbjuder enorma möjligheter för de som inte sätter gränser, utan vinnlägger sig om att vara gränsöverskridande; pröva nya metoder och letar sig fram efter nya vägar.

Även privat är Joachim Marmstedt nyskapande, åtminstone i den bemärkelsen att han ägnar stor tid åt att renovera familjens hus i Nacka. Blir det tid över, är tennis det stora sportintresset.

Så enkelt …
Nästa år fyller Joachim Marmstedt 40 år och man förundras över att han redan hunnit med så mycket. Fast han är född i Kräftans stjärntecken och man kan få lite större förståelse för hans välfyllda meritlista när Kräftans egenskaper beskrivs på det här sättet;

”Mest utmärkande för dig är din djupa förankring i hemmet och familjen. Du besitter också en häpnadsväckande stor förmåga att absorbera intryck och idéer som kommer till dig utifrån och sedan omvandla dessa och dra mesta möjliga nytta av dem.”

Så enkelt var det med den saken …