T och Q blir jättebra

Publicerad
2014-12-22
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

Historien börjar med att Tommy Hedlund och Rikard Franzén, som bägge spelade hockey på elitnivå, arbetade på ett litet företag som hette T&Q. När det lades ner och grabbarna bestämt sig för att starta eget, så ville man behålla T och Q i det nya företagsnamnet.
Till slut fastnade man för bokstavskonstellationen; TriffiQ, som inte ens på engelska betyder något. Fast det låter fasligt likt terrific, som kan översättas med jättebra eller förskräckligt eller sjudundrande – det är bara att välja.

Det är en regnig torsdag i början av oktober och det är alldeles tydligt att hösten även hittat till TriffiQ på Ljusslingan 2 i Hammarby Sjöstad; en ganska nygammal stadsdel i södra Stockholm. TriffiQ Företagsprofilering har bjudit både nya och gamla kunder till Öppet Hus och tillströmningen av folk är god. Kanske beror det lite på att New Wave Groups VD och koncernchef; Torsten Jansson kommer hit och ska berätta om sin resa från lilla Dingle på svenska västkusten till gigantiska Shanghai via USA och lilla Kosta.

Från hockey till profil
TriffiQ Företagsprofilering AB, grundades 1993 av fd elitspelarna i AIK; Tommy Hedlund och Rikard Franzén, som då såg en framtid inom företagsprofilering.
Rikard Franzén valde senare att fortsätta med proffsspel i Köln, medan Tommy Hedlund slutade sin aktiva karriär inom hockeyn 1998, för att på heltid satsa på företaget. Med andra ord firade TriffiQ 20-årsjubileum förra året.

År 2000 kom Rolf Sjölander in i bilden och med sig i bagaget hade han en stor erfarenhet ifrån profilbranschen.
I tidernas begynnelse, alltså år 1993, hade man sin verksamhet på Bellmansgatan 22C, mittemellan Mariatorget och Maria Magdalenas kyrka utefter Hornsgatan på söder i Stockholm. Där hade man ca 240 kvm och man fick dubbelt så stora ytor; 550 kvm, när man efter 10 år på Bellmansgatan flyttade till Maria Skolgata 81, mittemot Tantolunden och ett stenkast från Ringvägen, fortfarande givetvis på söder i Stockholm.

tg

Toppar profil med yrkessektorn
I augusti 2011 var det dags att flytta till Hammarby Sjöstad. Lokalen med kontor och lager är på hela 1 200 kvm, dvs ytterligare en dubblering av ytan, och belägen på Ljusslingan 2, vid slutet av Hammarby Allè och alldeles i närheten av Abborrberget.
Här finns en stor profilutställning med separat ingång även till den stora yrkesbutiken med både arbetskläder och profilkläder av kända varumärken.

Idag är man 16 personer stark med en omsättning på drygt 54 miljoner kronor. En siffra som bara två år tidigare var hela 64 miljoner tack vare ett par upphandlingsavtal som nu löpt ut.

Eftersom promotion och presentreklam är en ganska konjunkturkänslig verksamhet, har man medvetet satsat på att komplettera med yrkeskläder och ett yrkesinriktat sortiment för olika yrkeskategorier.

– Idag är vi en erkänd och välkänd aktör på yrkessidan, där vi har ungefär 40% av våra omsättning, berättar Tommy Hedlund.
– Resterande 60% ligger alltså på presentreklam och profilsidan.

– Fast det har varit en lång väg att vandra, eftersom det kostar att hålla ett tillräckligt stort lager av yrkeskläder, men vi har lyckats bra och står stadigt i den hårda konkurrensen här i Stockholmtrakten.

Två parallella säljkårer
Organisatoriskt har TriffiQ egentligen två parallella säljkårer som kompletterar varandra bra och ger goda synergieffekter.
Samtidigt tittar man för närvarande över organisationen. Det med tanke på att Rolf Sjölander, som är VD och delägare (7,5%) närmare sig den gyllne pensionsåldern och vill dra ner lite på arbetstiden.

– Vi kommer troligen att satsa på att förstärka både profil- och yrkessidan med vardera en person, främst som säljare, säger Tommy Hedlund.
– Vi vill ha en basorganisation, som ledigt klarar av att hantera en omsättning på ca 55-60 miljoner kronor och kunna växa därifrån. När vi låg på runt 64 miljoner, fick vi slita alldeles för hårt för att kunna orka med i längden.

Mikael Jonsvreten är affärsområdeschef och coach för profil/presentreklam och delägare (15%). Han kommer närmast från rollen som VD på Xindao Scandinavia AB.
Samma titulatur och roll har Michael Fahlström, även han delägare med 15% av aktierna. Han har en bakgrund bl a från Helly Hansen och lite kuriosa är att han är den enda i företaget som bestigit Mount Everest; bergmassivet vars höjd sportmodeföretaget 8848 Attitude tog som sitt namn.

Engagerade delägare
En av hemligheterna bakom TriffiQ Företagsprofilerings framgångar och lönsamhet kan nog ligga i det faktum att man är inte mindre än sex delägare, som är starkt engagerade i företaget.
Tommy Hedlund äger 42,5% av företaget. Utöver de andra delägarna finns Jan-Åke Carlberg som äger 15% och Titti Hamberg med 5%; bägge arbetar som säljare.

En annan orsak till den positiva utvecklingen kan vara att TriffiQ rekryterat många medarbetare från leverantörsledet, vilka har fört med sig både kvalificerad kompetens och erfarenhet till företaget.

Sedan snart fyra år ingår TriffiQ som partner i New Wave Profile; NWP. Man är också med i Texets Harvest Profile Center; HPC.

– New Wave Profile har ett bra upplägg och att vara med där ger oss väldigt mycket mer slagkraft, framför allt i ett storstadsområde som Stockholm, där konkurrensen är stenhård.
– Med den samlade styrkan i New Wave Profile-konceptet syns vi bättre och får lättare genomslag, förklarar Tommy Hedlund.

– De största fördelarna är den gemensamma marknadsföringen, gemensamma inköp, utbildningarna, kompetensutvecklingen, nätverket och kontakten med kollegorna; det finns mycket gott och nyttigt i den korgen att plocka av.

TriffiQ har en webbshop med en webbkatalog, men man upplever att fortfarande vill kunderna ha en personkontakt; man är ute på nätet och tittar, sedan ringer man.

Ofta upphandlingar
På TriffiQ är det oftast Tommy Hedlund, som skriver upphandlingsofferter. Det är ungefär 25-30% av omsättningen, som genereras från upphandlingar.

– Det är hårdare krav idag och som oftast handlar det mest om pengar; låga priser. Därför kan det hända att vi avstår från en upphandling, säger Tommy Hedlund.
– Det är helt enkelt inte värt priset; vi får inte betalt för vårt arbete eller för vår kompetens. Ibland viktar man även kreativitet, men inte ofta och inköparna är generellt inte direkt experter på vårt område.

Fördelningen mellan företag/organisationer och stat/kommuner är omkring 70% respektive 30%

På Ljusslingan 2 finns den största utställningen i Stockholm för profilkläder.

– Vi hjälper våra kunder med att profilera upp sitt företag i passande kläder, i rätt färger och givetvis märkt med den egna logotypen, berättar Tommy Hedlund.
– Vi förädlar både i egen regi på plats i butiken eller hos professionell underleverantör; det gäller framför allt brodyr och screen.

– Det är 7-800 företag, som förvarar sina loggo-märken hos oss, så att vi snabbt och enkelt kan trycka upp de yrkes- eller profilkläder som de behöver. Ingen ska behöva vänta i onödan.

Smidigt för kunden
Det helhetskoncept, som TriffiQ erbjuder, innefattar också en välutvecklad logistikhantering som man givetvis anpassar efter kundens specifika önskemål. Kunden behöver bara säga vad som ska levereras vart, så ser man till att det kommer rätt. Förutom själva transporten erbjuder man också lagerhållning, e-handelslösning samt paketering och inslagning. Målet är att det ska vara så smidigt som möjligt för kunden att beställa profilprodukter.

Värmen lockar
Bara 47 år ung är Tommy Hedlund en rätt erfaren person, som alltid gett järnet. Inte minst på hockeyrinken och det har tagit sitt attribut; det har varit en tuff höst med sjukskrivning på grund av diskbråck, som ett resultat av hockeyn. En sport som han hittills även praktiserat som veteranhockeyspelare, men nu är det slut med det.

– Så just nu sportar jag lite för lite, men jag har å andra sidan sportat väldigt mycket i mina dar, säger Tommy Hedlund.
– Jag gillar att resa och sedan drygt två år har vi ett hus på Mallorca, där vi tillbringar en vecka varje höst och vår samt fyra veckor på sommaren. Det är fantastiskt skönt och så är det garanterat varmt.

I butiken skymtar vi en av Tommys fem barn; Joel Hedlund och till familjeskaran ska också läggas två bonusbarn. Det gör att det titt som tätt blir ett litet mysigt familjeliv tillsammans med frugan Petra i villan i Tyresö Trollbäcken; något som inte är helt fel.

Den rollen är också lite annorlunda för Tommy, som under sin elitkarriär i AIK och Hammarby så ofta satt i utvisningsbåset att han fick smeknamnet Tommy Tyson … det var tider det.

tg2