Det är alltid lite speciellt att skriva ledaren till årets sista nummer, som ska komma ut två dagar efter Lucia. Bara tanken på det gör att julstresspulsen ökar och en slags sentimentalitet om barndomens vintrar och julaftnar kommer över mig. Fast det är synd om dagens barn, som aldrig kommer att får samma fina, vackra, snövita vintrar som jag hade när jag var liten och aldrig få uppleva samma underbara julgran, samma långtråkighet i väntan på tomten och så Nicke Lilltroll på radion.
Fast i skrivande stund är det speciellt också på ett annat sätt. Just nu befinner sig Sverige i det unika läget att vi inte vet om det kommer att bli nyval eller inte; om SD kommer att fälla regeringens budgetförslag och hur Allianspartierna kommer att agera på det.
Näringslivet behöver en stark och konsekvent regering oavsett kulör; en regeringen som kan ge tydliga besked och raka svar. En regering som skapar förutsättningar för att näringslivet ska kunna utvecklas och expandera, skapa lönsamhet och välfärd.
Ibland blir jag lite mörkrädd, inte bara för att det är kallt och mörkt ute, utan mer för att politik har blivit en form av verklighetens Monopol; ett sällskapsspel där man inte behöver ta ansvar utan kan agera mest på skoj.
Det är inte bra, det är till och med livsfarligt för Sverige och frågan är hur stark vår demokrati egentligen är. Jag vill påstå, att den har krackelerat rejält under de senaste åren, vilket bl a märks då knappt 2% av landets befolkning tillhör ett politiskt parti. Enbart PRO har tre gånger så många medlemmar.
Vad kan man då önska sig i julklapp? Kanske att alla våra politiker, när de tittar på Disney kl 1500 på julafton, inser att de måste förändra attityd och beteende; att de måste sätta samhället och medborgarna före mer egenrelaterade intressen.
Att de tar folkets politikerförakt på största allvar och krattar manegen för att bredda och fördjupa det politiska intresset och engagemanget hos landets invånare. Att ödmjukhet och inlevelse blir deras prioriterade egenskaper.
Från drömmarnas land till verkligheten. Det börjar ljusna för många branscher; inte minst profil- och promotionföretagen och även inom den grafiska sektorn är nu tonen mer positiv. Förändringarnas tidevarv är inte över, men företagen verkar mer lugna, trygga och övertygade om att ta sig an utvecklingen och ta initiativ för att anpassa sig till nya villkor, möjligheter och förutsättningar. 2015 kan bli ett riktigt bra år …
From all of us to all of You … A Very Merry Christmas!
Lars Knapasjö
chefred/ansvarig utgivare