Förpackningen ökade försäljningen

Förpackningen ökade försäljningen

Publicerad
2014-10-02
Skribent
Eric Windahl

Med en ny förpackningsdesign från Stora Enso Packaging ökade äggproducenten Epicur sin äggförsäljning i Ryssland med 40%.

Epicur säljer bl a ägg i en 20-äggsförpackning under varumärket; Leto. Företaget bad Stora Enso Packaging om hjälp med att utveckla en ny och innovativ lösning för förpackningen. Förslaget blev en ny styv konstruktion i wellpapp. Lösningen omfattade också utveckling av en attraktiv design, som skulle tilltala kunden på säljstället.
Den nya designen togs fram gemensamt av Epicur och Stora Enso Packagings Designstudio.

Resultatet av den nya förpackningsdesignen i korthet; försäljningen ökade med 40% och hyllutnyttjandet i butiken ökade från 8 till 11–12 förpackningar. Den nya designen ökade antalet förpackningar, som kunde staplas i en lastbil, med 60%, samtidigt som storleken på förpackningen minskade med 20%.

Den styva konstruktionen minskade också betydligt antalet förpackningsskador och förpackningarna blev lättare att bära för konsumenterna och ökade säkerheten vid transport.