96% vill inte bli uppringda

Publicerad
2014-07-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Påstridiga telefonförsäljare är ett problem för många. Hela 96% vill inte bli uppringda av företag där man inte är kund, visar en rapport från Konsumentverket. Därför föreslås nu två åtgärder för att stoppa oönskad och vilseledande telefonförsäljning.

I slutet av april presenterar generaldirektör Gunnar Larsson Konsumentrapporten 2014 för minister Birgitta Ohlsson vid en presskonferens i Stockholm. Årets rapport fokuserar på telefonförsäljning. Det är ett sätt att sälja varor och tjänster som förknippas med en rad problem.

Vill inte ha kontakt
Konsumentverkets rapport visar att så många som 84% blir uppringda av telefonförsäljare. En del så ofta som flera gånger i veckan. Av alla som blir uppringda vill i stort sett ingen få samtalen; 96% vill inte ha kontakt, om det inte är företag där man redan är kund.
Hälften av alla konsumenter upplever att det är svårt att tacka nej till erbjudande från ofta påstridiga försäljare i telefon. Många känner sig stressade att fatta ett beslut och ångrar sig efteråt. Var sjätte anmälning till Konsumentverket handlar om just telefonförsäljning.

– Vi ser att äldre och personer med någon form av funktionsnedsättning är extra utsatta. De kan ha svårt att uppfatta eller förstå vad säljaren säger eller avtalet innebär. Därför är det extra angeläget att kunna sätta stopp för de oseriösa telefonförsäljarna, säger Gunnar Larsson.

Två åtgärdsförslag
Konsumentverket föreslår en kombination av två åtgärder för att komma tillrätta med oönskad telefonförsäljning:
För det första; man blir uppringd bara om man tackat ja först. Det som kallas för aktivt medgivande.
För det andra; man binder sig inte vid något förrän man skrivit på ett avtal. Det som kallas skriftlig avtalsbekräftelse. Det innebär en skriftlig kvittens på vad man kommit överens med säljaren om i samtalet.

Konsumentverket har i flera år arbetat för att motverka oseriösa telefonförsäljare. Med de nu föreslagna åtgärderna får konsumenterna ett starkare skydd mot oönskade säljsamtal.
Det pågår en utredning om just telefonförsäljning, som beräknas vara klar 2015.

SM813 KOV Gunnar Larsson 07