Luc Pages, Sverigebaserad fransk fotograf, har funnit en nisch i att själv trycka och montera sina fotografier, för att bidra till inredningen av hotell och liknande. Det finns sedan tidigare en postermarknad inriktad på detta, men Luc Pages menar att de som anlitar honom får en bildlösning de är ensamma om.
Traditionellt har hotellen runt om i världen använt mycket affischer av olika slag för inredning. Få är de hotellrum som inte har en affisch, tavla eller flera. Det finns förlag i bl a Tyskland som säljer posters, de har till exempel Matisse. Affischerna är tryckta på traditionellt sätt.
– Jag hittade helt enkelt en marknad, där det visade sig att det finns en potential inom lyxhotellbranschen, berättar Luc Pages. För tio år sedan såg vi inte detta som en marknad.
Till en början arbetade Luc Pages tillsammans med arkitekter och traditionellt eget färglabb, där han producerade sina färgförstoringar. För två år sedan tyckte han att det var dags att höja kvaliteten och produktionstakten.
Han fick ett uppdrag för en hotellkedja och när han skaffade en av Canons storformatsskrivare var han lite förvånad över att ingen kunde säga vad ett tryck kostade att göra. Uppdraget handlade om inredning med över 1 000 bilder.
Total Service Care
Luc Pages nya avsättningsnisch fick draghjälp av att Canon börjat titta på betalningsmodellen för sina storformatsskrivare. Canon lanserar nu Total Service Care – en innovativ lösning för storformatsskrivare, där betalningsmodellen baseras på antalet utskrifter. Detta gör det enklare för företag att kontrollera sina kostnader och sitt kassaflöde, samtidigt som driften och servicen är säkrad.
Total Service Care är Canons första lösning för storformatskunder, där betalningen sker i förhållande till antalet utskrifter. Det som ingår är installation, telefonsupport, omedelbar reparation på plats samt bläck, skrivhuvuden och underhållspatroner.
– Vi har märkt att våra kunder behöver den här typen av flexibla lösningar, där företagen bättre kan kontrollera sina kostnader, säger Anders Oldmar, Services Marketing Manager på Canon Svenska.
– Kunderna debiteras per klick, vilket betyder att de endast betalar för det som skrivs ut, och med service och åtgärder inom 24 timmar minimeras risken för driftstopp.
Lösningen passar dem som använder Canons storformatsskrivare för fotografi, konst- och provtryck, liksom företag inom arkitektur, konstruktion och teknik som använder sig av CAD-applikationer. Den passar även för företag inom detaljhandel, offentlig sektor, restaurang- och turistbranschen, som vill producera eget material i storformat.
Text: Uffe Berggren
uffe@grafiskagalaxen.se