På uppdrag av Veolia Transport har Systemtext fått uppdraget att foliera Snälltåget, som den nya fjärrtågsverksamheten ska kallas. Ordet; Snälltåg är en försvenskning av det tyska; Schnellzug, som betyder snabbtåg. Begreppet snälltåg användes faktiskt i Sverige under perioden 1862-1980 och tanken med att återinföra det är att namnet ska associeras till priser, som är snälla mot plånboken samt ett vänligt kundbemötande.
På frågan om varför Systemtext valdes svarar Eva Tiséus, marknadschef kommersiell trafik, Veolia Transport;
– Vi valde Systemtext för att de tidigare haft erfarenheter av att foliera tåg samt att de kunde erbjuda ett konkurrenskraftigt pris.
Färgglada dekor
Med Snälltågets visuella identitet som utgångspunkt, tog Systemtext fram en snygg printad, konturskuren dekor med skyddslaminat för skarpt korrugerade ytor. Dekoren består av orden; Snälltåg och Åre, Stockholm, Malmö, Berlin i fyra olika färger; gul, rosa, grön och blå samt snälltåget.se i rött.
Restaurangvagnen, som finns i två färgvarianter, står fint ut mot resten av vagnarna och ser riktigt inbjudande ut. Röd- eller blålackerad vagn som man har lagt vit skuren dekor på i form av bestick samt texten; Krogen.
Helhetsintrycket av den färglada dekoren inger en munter och snäll känsla, vilket motsvarar målet; att Snälltåget ska förknippas med snälla priser och ett trevligt bemötande.
Ny dekor på fyra dagar
Systemtext folierade Snälltågets 15 vagnar på endast fyra dagar. Montaget gjordes under november, men i två omgångar. Den stora utmaningen i projektet var montaget eftersom tågvagnarna består av korrugerad plåt vilket innebär mycket tidskrävande finlir, som Systemtexts montörer klarade galant.