Det är inledningen på Frihetsvisan eller Engelbrektsvisan, som är en gammal politisk agitationsdikt, skriven av en biskop Thomas Simonsson i Strängnäs, troligen år 1439 eller för 573 år sedan. Den har genom alla år symboliserat det som inte låter sig låsas in, det som är gränslöst, det som vill och kan och gör. Det som inte har någon början och heller inget slut; det som bara finns och alltid ska finnas.
Det är ungefär så jag tycker man kan se på vår bransch eller rättare sagt våra branscher; för här finns det heller ingen början eller något slut. Här finns det som är gränslöst, det som vill och kan och gör.
Om vi googlar på ordet promotion får vi 184 000 000 träffar på Internet. Personlig profilering ger 269 000 träffar och bara profilering 1 760 000 träffar. Presentreklam resulterar i 358 000 träffar.
Vi producerar drygt 318 miljoner exemplar tidskrifter per år och mediainvesteringarna i press, radio/TV och annan reklam närmare sig 31 miljarder kronor på årsbasis. Lägg till det butikspromotion, mässor, event och presentreklam, så får vi ytterligare nästan 20 miljarder att lägga i potten; bara presentreklam (exkl yrkes-/profilkläder) landar på nästan 5 miljarder kronor.
2011 räknar man med att kakan växte med ca 10%, även om den kanske planar ut något under 2012. I grunden handlar det om att våra branschbegrepp profilering och promotion berör hela samhället; från offentlig sektor och föreningar/organisationer till både små och multistora företag. Från yrkesfolk och professionella aktörer till ideella medarbetare och privatpersoner. Det finns ingen början eller något slut.
Det här är en frihet som heter duga, men samtidigt är det också förenat med vissa svårigheter. Vad påverkar utvecklingen; vädret eller konjunkturerna eller båda? Vem skapar trenderna; megastjärnor eller urbana subkulturer eller båda? Hur får vi lönsamhet; genom specialisering eller samverkan eller både och?
Strax efter årsskiftet meddelade förlagen AGI och Mentor att de bägge tidningarna AGI och Grafiskt Forum omgående går samman till en enda tidskrift; Grafiskt Forum/AGI. Lite överraskande för många, men ganska självklart sett ur ett mer industriellt perspektiv.
Samma målgrupp, samma läsare, samma annonsörer, samma budskap; det borde kunna bli ett lyckligt äktenskap. Samtidigt som bägge förlagen behåller sina lönande verksamheter inom mässor och event, konferenser och seminarier.
Frågan är om det på andra håll bland våra branscher finns förutsättningar för liknande win-win-givande samverkansformer. Antingen genom att öka produktiviteten på befintliga affärsområden eller genom att intensifiera förutsättningar till lönsam expansion inom nya eller slumrande marknadssegment.
Jag konstaterar bara att profilering och promotion kan vara svårt även för de aktörer som just arbetar med och erbjuder profilering och promotion. När de här raderna skriv, finns det på min arbetsagenda att skriva en sammanfattning om PSI-mässan i Düsseldorf – samtidigt som jag inom loppet av fyra dagar ska besöka både Promotion Expo på Elmia, Formex på Älvsjömässan och Swesport på Kistamässan. Och inte att förglömma; skriva om PWA Expo i Finland … samtidigt.
Under alla omständigheter har 2012 börjat med ett kreativt ryck och jag har personligen stora förväntningar på vad året kan ge … det där med frihet är bra.
Lars Knapasjö
Chefred/ansvarig utgivare