Årets slututställning på Berghs går under namnet; Make it matter. Utställningen ska uppmärksamma meningsfull och relevant kommunikation. Med det vill studenterna sätta fokus på vad människor verkligen värdesätter och hur kommunikation kan lyfta upp det värdet.
– En påse chips kan bli en symbol för att lägga ifrån sig mobilen och umgås med familjen. Ett ensamt litet plåster kan bli ett verktyg för att få blodgivare. En skola kan utöver att vara ett lärosäte, vara en plats där varje individ får verktygen att skapa värdefull kommunikation.
– Värde är inget vi klistrar på, det är något vi skapar och lyfter fram utifrån vad som redan finns, säger Fredrik Nathorst, AD på Studentbyrån.
Slututställningen på går den 24-25 maj i skolans lokaler på Sveavägen 34. Då visade 150 avgångsstudenter upp sina examensarbeten; 18 kommunikationsprojekt och 23 designprojekt. Konceptet; Make it matter är framtaget av Studentbyrån som består av 12 studenter som under sitt examensprojekt jobbar med Berghs som uppdragsgivare, och tillsammans ansvarar för skolans slututställning.
– Som kommunikatörer har vi verktygen för att ge saker en större mening. Vi behöver inte direkt prata om stora saker. Det kan handla om att få någon att le på väg till tunnelbanan eller uppmärksamma någon som inte annars syns.
– Oavsett om det vi gör är stort eller smått, för många eller för få, kan vi skapa ett värde som är större än produkter i sig, förklarar Astrid Holm, copywriter på Studentbyrån.
Vill du hålla koll på det som händer i skolan inför slututställningen så kan du följa Studentbyråns blogg på http://berghs.dagensmedia.se/.
Följande uppdragsgivare har i år vänt sig till Berghs för att få studenternas hjälp att addera värde till sitt varumärke: Riksteatern, Sony Music, Brainheart, Hyresgästföreningen, Aditro, Communication, DeLaval, En Svensk Klassiker, Greenpeace, Gävle Kommun, Handelsbanken, Seamless, Interflora, Kunskapsskolan, KPMG, Axbyte, Billerud Korsnäs, Comviq.