Dagens människor utsätts för en informationsexponering, som är alldeles enorm. Dygnet om, året runt strömmar budskap och bilder emot oss i alla möjliga och omöjliga sammanhang; oavsett om vi vill det eller inte. Den lilla dekalen på brevlådan blir skrattretande; Ingen reklam, Tack!
Samtidigt som det är en ynnest och fördel att få vara uppdaterad och insatt i vad som händer runt omkring oss i både stort och smått, både nära och fjärran, så kan det också bli för mycket av det goda. Vi orkar bara inte ta till oss allt vi exponeras för, vi får en immunitet som gör att vi ibland varken ser eller hör det vi utsätts för. I vissa lägen kan vi till och med utveckla en slags okänslighet; vi orkar inte bli upprörda eller reagera. Vi blir smått apatiska.
Eller överdriver jag. Förmodligen är det snarare så att vi sakta men säkert lära oss att hantera den gigantiska mängd av information; vi lär oss prioritera, strukturera, sortera och avvisa. Vi fördjupar oss bara i det som intresserar oss och engagerar oss bara i sådant som ligger oss varmt om hjärtat.
Samtidigt som det aldrig funnits så många tidningar och tidskrifter, så är det också en bransch i stor strukturell kris. Dels handlar det om läsarnas behov, preferenser och läsvanor, dels om ny teknik som ska integreras med gammal, analog teknik. Somliga tidningsägare och mediehus klarar omstruktureringen, andra gör gruvliga misstag och backar rejält både i lönsamhet och upplaga.
Själv har vi valt att ha en progressiv annonsstrategi genom att dels bara ha hel- eller halvsidesannonser; och bara en procentuell bonusrabatt vid sidan av det ordinarie priset. Det gör att vi idag inte behöver någon annonssäljare; det är annonsörerna som hittar oss, och att det bara ta 3-4 timmar per tidningsnummer att administrerar annonserna totalt. Sparar vi in en eller två helårstjänster betyder det väldigt mycket för ekonomin och det blir inte svårt att hålla attraktiva annonspriser.
Dessutom satsar vi på tre redaktionella områden; det ena är personliga intervjuer och företagsreportage. Det andra är intressanta, kanske till och med udda notiser om vad som händer och sker i vår omvärld; idag och i framtiden.
Till sist har vi redaktionella QR-koderna, som ger våra läsare ett stort mervärde. Bara i det här numret har vi ett 50-tal QR-koder. Läser Du om samverkan mellan Intersport och Globen Arena (sida 60), kan Du skanna en QR-kod som tar Dig med på en Globen Skyview på 10:30 min. Eller om Du läser om Stora Enso på sidan 7, så finns en QR-kod som länkar till deras inspirationsfilm Rethink (1:14 min).
I reportaget om Craft (sida 8-10) finns ytterligare en QR-kod som ger Dig intervjun med Jonas Peterson i Business Week. På sidan 12 skriver vi om fingeravläsning och där gör QR-koden att Du kan följa med Telenors expert Tomas Flodin på en rundvandring på Mobile World Congress i Barcelona, som gick av stapeln nyligen, och ta del av de allra senaste nyheterna på området (5:20 min).
Än så länge har få i tidningsvärlden tagit till sig detta med redaktionella QR-koder. Vi tror i alla fall på att det är ett sätt att ge våra läsare ett mervärde och bredda tidningens utbud, utan att öka antalet sidor. Sedan återstår att se vad morgondagens teknik kan erbjuda; redaktionella QR-koder är nog bara ett steg på vägen in i en ny tidsålder för den bransch som började med papyrusrullar och tog fram med Gutenberg.
Lars Knapasjö
chefredaktör/ansvarig utgivare