Stockholmarna är de som handlar oftast på nätet, men nu håller beteendet på att få fäste även ute i landet och det ökar mest på landsbygden.
Andelen svenskar som handlar med mobilen har ökat med 88% på landsbygden jämfört med 32% i Stockholm. På landsbygden har antalet e-handelsköp per konsument ökat med 29%. Det visar en ny rapport från DIBS, en ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel.
Den visar bl a att konsumenter på svenska landsbygden handlar på nätet eftersom det förenklar och sparar tid (65%), eftersom det gör det enklare att jämföra produkter och priser (64%). Man anser också i högre grad än övriga svenskar att det faktum att nätbutikerna alltid är öppna är en anledning (61%) jämfört med 53% i storstäderna.
– Nio av tio svenskar har handlat på nätet de senaste sex månaderna och antalet köp per svensk har ökat med 17% till 16,2 köp per år. Men det finns stora geografiska skillnader.
– Mest och oftast handlar stockholmare, men andelen som handlar med mobilen har ökat på den svenska landsbygden, säger Daniel Larsson på DIBS.
Andra geografiska skillnader är att konsumenter från landsbygden föredrar att betala med faktura när de handlar via datorn, medan storstadsborna helst vill betala med kort. Vidare har 33% av konsumenterna på landsbygden handlat från en utländsk sajt de senaste sex månaderna, att jämföra med 42% av storstadskonsumenterna.