Eventbranschen har vuxit mycket kraftigt de senaste åren. Men det första halvåret i år gick det lite trögare med en nedgång på nära 10%.
– Det har varit ett knepigt år, säger Janne Björge, VD för eventbyrån Nineyards.
– Det fanns ett stort intresse från kunderna inför det första kvartalet, men det blev inte så mycket affärer.
– Vi trodde som alla andra att nu har det släppt lite grann. Nu är vi trötta på konjunkturen, nu åker vi, nu satsar vi. Men någonstans under det första kvartalet så var det precis som att beslutsfähigheten i svensk organisation blev lite mer att sitt still i båten, säger Janne Björge
Och efter att eventbranschen nästan hade fördubblat sin omsättning på åtta år så slog det back i maskineriet under vintern och våren.
Janne Björge tror att det var osäkerhet bland kunderna om vart konjunkturen skulle ta vägen, som låg bakom.
Ekot har ringt runt till ett antal eventbyråer i olika delar av landet och tongångarna är oftast desamma. Det bekräftas av statistisk från IRM – Institutet för reklam- och mediestatistik – omsättningen gick ner med nära tio procent det första halvåret.
(Saxat från Dagens Eko 21/10)
Jag tror att vi är trötta på att sitta still i båten. Jag tycker vi har ett annat fokus i dag. Vi ser en annan potential i dag än vad vi gjorde för sex månader sedan, säger han.
Profilbranschen och Eventbranschen går hand i hand, vi så att säga lever av samma pengar.
Våra konjunkturkurvor brukar följas åt. Jag får samma signaler från vår bransch när jag lyssnar på medlemmarna i SBPR. Q3 har varit bra och ingången på Q4 ger också signaler om att det ljusnar lite jämfört med 2012.
Kjell Harbom