Ökad försäljning med digitala bildskärmar

Publicerad
2014-01-02
Skribent
Redaktionen

Digital skyltning blir allt vanligare i butiker och showroom runt om i Sverige och nu visar både studier och försäljningssiffror att det har goda effekter på försäljningen. Utvecklingen av digitala skärmar erbjuder idag nya möjligheter att kommunicera med rörliga bilder och samtidigt växla produktkampanjer i realtid. NEC är en av de ledande tillverkarna av digitala bildskärmar och har sett hur kommunikationsformen kan hjälpa till att styra kundernas konsumentbeteende utifrån butikens behov.

Coop testar
Mataffärer är några av de butiker som har använt sig av digitala bildskärmar för att driva försäljning och Coop Forum Umeå är en av de som har lyckats bäst. Där har Netcorner, leverantör av digital butikskommunikation, installerat omkring 20 av NECs digitala skärmar som är särskilt utvalda för deras driftsäkerhet och höga bildkvalitet. Bildskärmarna har placerats på strategiskt valda platser i butiken och integrerats med Netcorners mjukvara som gör det möjligt att snabbt växla produktfilmer. Installationen har inspirerat fler kooperativa föreningar att fortsätta i butikens fotspår.

-Det är bevisat att rörlig kommunikation har en större påverkan hos konsumenter än statisk kommunikation, säger Petter Hvid, marknadschef på Netcorner.
-Genom att kombinera digitala skärmar av toppklass med en flexibel mjukvara av samma kaliber får butiker en mer aktiv roll att driva försäljningen.

-Mjukvaran som vi tillhandahåller gör det bl a möjligt att både visa och kontrollera information i realtid, både från butiken eller via en marknadsavdelning på annan ort.

Väljer själv
Vid delikatessdisken på Coop Forum Umeå har den digitala skyltlösningen spelat en viktig roll för att både maximera försäljningen och se till att så lite varor som möjligt slängs bort. Där väljer personalen själva vilka produkter som ska annonseras på skärmen och lyfter ofta varor som levererats i stora volymer eller livsmedel som närmar sig bäst-före-datumet.

NEC-skärmen har även kopplats till kösystemet, vilket betyder att varje könummer dyker upp på samma skärm som rullar produktinformation. Lösningen styr således konsumentens uppmärksamhet mot butikens kommunikation.

Tänk på det
Kvalitet på skärmen är viktigt för ett professionellt intryck. Många skärmar klarar exempelvis inte att anpassa sig efter ljuset och visar ofta otydliga bilder i miljöer med starkt ljus. Detta är särskilt vanligt i skyltfönster där både rumsbelysning och dagsljus möts. Välj en professionell bildskärm anpassad för publika miljöer.

Tänk på helheten innan du installerar skärmarna i butiken. Det är viktigt att ha en plan med tydliga effektmål och hur målen ska följas upp. Med tydliga mätningar kan sedan placering och innehåll optimeras för maximal effekt.

Driftsäkerhet är A och O, en pålitlig bildskärm och mjukvara är avgörande för att nå ett lyckat resultat med digitalskyltning.

Varva innehållet i skärmen och anpassa innehåll efter butikens behov och kundens efterfrågan. Basera längd på loop, frekvens av uppdateringar och andel rörlig grafik på insikter från mätningar.

image004