Färre besökare på besöksrikt Formex

Publicerad
2013-11-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Besökarna till Formex, som ägde rum den 15-18 augusti, kunde kliva in genom en helt ombyggd huvudentré på Stockholmsmässan i Älvsjö och det på självaste invigningsdagen. Cirkus Cirkör underhöll, solen strålade över invigningstalarna, och vinden busade med både frisyrer och tygvepor.

Formex 130818 303 jfa

Vädret kunde inte ha varit bättre när det i dag var dags att avsluta en rekordsnabb ombyggnad i hjärtat av Nordens största mäss- och kongressanläggning. På fyra månader har ett trångt och lite slitet entrétorg förvandlats till ett större, ljusare och fräschare mötesrum där Stockholmsmässans besökare nu får ett betydligt trevligare mottagande.

Stående i en skylift och med bygghjälmar på huvudet kunde Stockholmsmässans VD Patric Sjöberg, styrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin och vice ordförande, Stockholms Handelskammares VD Maria Rankka, förklara huvudentrén för invigd.

– Det känns fantastiskt att få inviga en entré som verkligen är i världsklass. Vi har gjort stora investeringar i anläggningen de senaste åren, i både utställningshallar och mötesrum, och den nya entrén blir nu kronan på verket, säger Patric Sjöberg.

Totalt sett deltog 919 utställare och mässan besöktes av 20 703 besökare varav 813 mediarepresentanter. På torsdagen var besöksantalet 7 664 personer, fredagen hade besök av 5 568 personer, medan lördagen och söndagen nådde upp till 4 197 besökare respektive 3 184 besökare.

Byter utställningsdagar
Från och med nästa Formex, som äger rum 15-18 januari 2014, kommer mässan, på önskemål från många utställare och besökare, att flytta från nuvarande torsdag-söndag till onsdag-lördag.

Totalt hade mässan denna gång 20 703 besökare från 9 413 företag. Av dessa företag kom 11% från länder utanför Sverige, vilket är en ökning jämfört med tidigare.

– Vi har helt klart befäst Formex position som den ledande mässan i Norden när det gäller inredningsdesign. Tidigare hade vi 7% utländska besökare, och eftersom de svenska företagen oftast tar med sig fler medarbetare än de utländska så innebär 11% utländska företag en betydande ökning.
– Vi hade också en stor tillströmning av nya utställande företag, hela 167 stycken jämfört med 138 förra hösten, vilket visar att mässan är attraktiv. Formex är en av de mässor som fyller upp bokstavligt talat hela vår anläggning, säger Chicie Lindgren på Stockholmsmässan som är projektchef för Formex.

Det totala besökarantalet sjönk dock något, från 23 407 besökare förra hösten till årets 20 703. Men med tanke på det rådande konjunkturläget är Chicie Lindgren ändå nöjd.

– Det är tuffa tider för alla företag just nu och det påverkar naturligtvis även våra kunder. Jag hörde dock från många utställare att de fått in bra med order under mässan även om besökarna var något färre, vilket tyder på att vi hade de viktiga kärnbesökarna på plats.

Uppskattad mässa
I november startade Mirkka Lempinen och Piviita Alenius från finländska Tammerfors sin webbshop; Domdom och i maj var det dags att öppna butik. De är på Formex för första gången, men definitivt inte sista. Båda har överraskats av mässans storlek.

– Vi är helt överväldiga av allt vackert och fräscht som visas upp här. Allt är mycket större än vi trodde. Vi hälsar på våra gamla kontakter och letar nya.
Har ni hittat något nytt och spännande?

– Ja, men vi säger inte vad. För vi måste behålla det som en hemligt som vi tar med oss hem till Finland.

Att hitta till monter B19:23 kan vara lite knepigt. Men det är i varje fall där samarbetet mellan Beckmans Designskola och Motormännens Riksförbund visas upp. Projektet har varit en tävling med uppgiften att designa en reflexväst. 12 000 kronor fick den elev som lyckades bäst. Hon heter Viktoria Kreipke med förslaget; Rymdvästen.

Nallar som sålde
Färg & Form har sammanlagt åtta personer i sin monter så både Marina Haikara och Maja Ernelli har kunnat slinka iväg och titta runt. Även om mesta tiden tillbringades med nallarna i montern.

– Nästan varje kund köper vår Nalle, berättar marknadskommunikatörsduon. Det är Ernst Kirchsteiger som har designat den och alla pengarna går till SOS Barnbyar.

Hur har det gått annars, tycker ni?
– Jättebra. Besökarmässigt har det gått i vågor, men vi har haft väldigt mycket att göra. Det är kul att träffa alla kunder och få ett ansikte till namnen man annars bara pratar med i telefon.

Många promotionleverantörer
Mässveteranerna Merx Team, med huvudsäte i Göteborg säljer köksredskap till såväl storkök som hemmahushåll. Rustika och genuina doningar där designen sitter i funktionen.

– Matlagning ligger ju i tiden och konsumenten vill ha samma redskap som de riktiga kockarna använder. Det måste vara högkvalitet för att det ska fungera, säger Erica Forslund.
– Vi är mycket nöjda, har ju varit med i några år och det blir bara bättre och bättre för varje gång, konstaterar Erica.
– Folk vill ha riktiga grejer som den här, fortsätter hon och håller upp en rejäl köttklubba, som sannolikt skulle fälla en oxe ifall man provade.
– Annars är planksteksbrädan en hit, det verkar som den traditionella maträtten upplever en renässans.

Med 919 utställare och minst lika många montrar så blir det många timmars vandring i montergångarna. Samtidigt kan man varva ner med att lyssna på något av alla föredrag, som hölls på olika håll på mässan.

Profile & Promotion by Formex … och ändå inte
Från början var planerna att utställningen Profile & Promotion by Formex skulle hålla till i Victoriahallen, som fått nya, större ingångar. Så blev inte fallet, istället har profil- och promotionutställarna integrerats i de ordinarie Formex-avdelningarna. Här fanns inte bara Merx Team, utan också Cai, Chocolaterie Kolmården, DJ Frantextil, Klippans Yllefabrik, Newport, O D Profile, Orrefors Kosta Boda, Roswi, Sagaform och många fler.

Som koncept kommer Stockholmsmässan och initiativtagaren Nordic Arena Profile & Promotion AB, som ägs av Lars Erik Strömberg, att arbeta vidare med Profile & Promotion by Formex. Något som kan bli mycket spännande för framtiden.

– Formex är Skandinaviens kanske mest professionella och populär mässa och därför kommer den också att bli en naturlig kommersiell arena för de företag inom profil, promotion och presentreklam som vill vara morgondagens vinnare, menar Lars Erik Strömberg.

– Hela den här branschsfären kommer att förändras enormt under de närmaste åren. De möjligheter som Internet och modern informationsteknologi skapar på olika sätt kommer att bli allt mer gränsöverskridande och förändra nuvarande strukturer och rubba befintliga positioner.

– Att då tala om en branschmässa som det alltid varit, är att inte se framtiden. Om några år kanske vi har virtuella mässportaler mellan de fysiska mässorna och aktörerna agerar utifrån andra parametrar. Det är det vi vill att Profile & Promotion by Formex ska kunna stå för, avslutar Lars Erik Strömberg.

Diplom till Tore Lindfors
Lars Erik Strömberg, som representant för Nordic Arena, och projektledaren för Formex; Chicie Lindgren var också diplomutdelare, när branschprofilen Tore Lindfors hedrades för sina insatser.

– För avgörande insatser i utvecklingen av profil- och promotionbranschen. Genom facktidningen PRofil & PRomotion och PRomotion EXPO i Jönköping har Tore Lindfors i högsta grad och under lång tid varit ledande i branschens etablering och kraftiga tillväxt.

Så löd texten på det vackra diplom entreprenören och eldsjälen Tore Lindfors fick ta emot vid en avspänd ceremoni under första utställningsdagen.

En salig blandning
Har Du ätit frukost på McDonalds och förundrat Dig över hur ägget i McMuffins får sin form och konsistens? I så fall kunde Jerker Eriksson från D-Dep Product Design i Borås hjälpa Dig med sin Bacon & Egg Ease från JO!E.
Caroline Anderson Gadd kunde också visa sina Tassa-mockasiner; ett slags moderna sock-i-plast med svensk design tillverkade i Kina.

Rickard Svensson från Docksta Tiffanylampor ställde ut med ett imponerande sortiment av exklusiva lampor. Här fanns också Albin Skärve från Exmo AB och Tommy Asterhed från Sävjo Plastic AB, som marknadsförde Deluxe Kitchen som är framtagen av Komstad Idé & Design och som är en spännande serie av kökstillbehör.

– Vi har ställt ut 50 gånger och alltså varit med i över 25 år, berättar Lennart Persson från Sverigealmanackan, som prydde sin monter med vackra kort, kalendrar, bordstabletter och prydnadsfigurer.
– I år är det betydligt färre besökare, vilket troligen beror på att inköparna har successivt ändrat sitt beteende och sina rutiner genom Internet och har inte samma behov av att besöka mässor och utställningar.

Apropå ägg, så hittade vi Olivia Johansson från KG:s Kök i Linköping, som visade upp ett stort antal snygga och finurliga äggrelaterade produkter; från spelande äggtidur, kombi-äggring till äggkopp med sugknopp.
I Sörmex-montern träffade vi Kerstin Osmark från Svenska Fåret, som ställde ut med ullkrukan; Trädstam, som tar in natur och harmoni i hemmet och ger hemkänsla åt det offentliga rummet. En unik och exklusiv design som blir en omtänksam present.

På väg ut från stora A-hallen hittar vi TimeApp-montern, där Martin Eriksson visar upp de senaste nyheter i det mångfunktionella tid- och projektredovisningssystemet TimeApp. Lämnar vi vårt visitkort och skriver på det hur högt Mount Everest är så kan vi vinna en iPhone 5S. Vi gissar på 8 848 meter och lägger kortet i burken.

Samtidigt som vi funderar på hur många visitkort vi lagt i andra burkar och hur mycket montergodis vi egentligen stoppat i oss. Det kanske inte vore så dumt med virtuella mässor, åtminstone skulle det kunna minska godisintaget.