Bensinmacken Gulf kommer tillbaka efter 27 års frånvaro.
Förhoppningen är att ett hundratal bensinmackar runtom i landet ska skylta om till det gamla välbekanta märket. Det är främst privata mackägare som drivit Shellmackar via franchiseavtal som nu får möjlighet att skylta om till Gulfstationer.
Först ut var en station i Skellefteå.
Det är Emab och bildelsimportören Hansen Racing, ägare av varumärket, som står bakom satsningen. Loggan med anor från 1950- och 60-talet är densamma och stationerna får ett klassiskt utseende.
– Vi siktar på att det kommer att bli över 100 Gulfmackar i Sverige på spridda orter över hela landet. Det betyder att Gulf kommer tillbaka stort som varumärke i Sverige, sade Peter Sjödin, affärområdeschef på Hansen Racing, till SvD Näringsliv i höstas.
1983 såldes de svenska Gulfmackarna till Kuwait Petroleum och den sista skylten togs ner året efter. Varumärket så gott som försvann tills den multinationella indiska affärsgruppen The Hinduja Group köpte och började licensiera ut det till en rad partner.