Tänk vad en liten fjäder kan göra…

Publicerad
2013-10-01
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Reportage

Halvvägs uppe på ett berg, mitt i grönskan och precis bredvid E20 utanför Mariefred ligger ett familjeföretag med anor från 40-talet.

Det var år 1945 som det hela startade. Åke Hultberg, som var gammal reklamare precis som sin far, köpte en fabrik/lackverkstad som fick namnet Avant Mekaniska Verkstad. Man tillverkade bl a etsade skyltar, lampfästen mm.
I slutet av 60-talet såldes fabriken till de anställda, skyltdelen såldes till nuvarande I-Skylt och kvarvarande verksamhet med fokus mot reklamprodukter flyttade till Mariefred.
Det var nu som man började tillverka Jet-snabben och affischlisterna som än idag är företagets storsäljare, men mer om det senare.

30 år senare, år 1995, kliver nuvarande VD, sonen Per Hultberg, in och tar över företaget. Han löser ut syskonen och börjar rensa upp i det spretiga utbudet av allt från S-märken till Moneyboxar. Moneyboxarna blev dock kvar och nu, 18 år senare har man utökat sortimentet till att innehålla omkring 900 artiklar men med en klar inriktning på kampanjtillbehör till butiker.

Nutid
Efter många långa dagar i skolbänken på universitet till civilekonom, några år inom IT och en sväng i mäklarvärlden kom även Pers son Pontus, yngst av tre bröder, in i företaget 2009. Efter att ha jobbat sig igenom alla delar, från lagerhantering och paketering till produktion intog han till slut sin nuvarande post som platschef.
Pappa Per däremot är marknadsekonom i grunden och har arbetat mycket med marknadsföring, bla i båtbranschen, men har som de flesta barn till företagare jobbat många somrar på företaget.

– Från att ha lärt mig företaget från scratch har jag successivt växlat över mot ekonomi och marknadsföring, jag jobbar väldigt brett med bla marknad, personal/ekonomifrågor och order, säger Pontus.

– Hittills har vi satsat på att köpa upp konkurrenter som ville börja tillverka Jet-snabben när världspatentet gick ut 1994, och nu har vi nog nått målet att bli störst på tillverkningen av Jet-snabben i Europa. Men i och med att Pontus kom in i företaget kan vi nu satsa på de delar som gått och haltat, som mailutskick mm. Vi kompletterar varandra och känner att vi kan använda de här resurserna till att växa, tillägger Per.

Vad är en Jet-Snabb?
Jet-Snabben är på sätt och vis grundstommen i sortimentet. Det är helt enkelt en liten metallkrok med sprialfjäder som man hänger upp kampanjtavlor och affischer i. De utmärker sig inte på något annat sätt än att vara praktiska och smarta, och som konsument tänker man oftast inte på att de finns där. Samma sak med affischlisterna, som är den produkt som säljer näst bäst. Varje månad tillverkar man omkring 2 miljoner Jet-snabbar och årligen säljs ca 20 miljoner.
Bland det övriga sortimentet hittar vi vippor, clips, tejper att tejpa fast produkter på, gatuställ, krokar, lister, wellpappskruvar, ja sortimentet innehåller som sagt 900 produkter med allt som butiker någonsin kan önska i form av kampanjtillbehör. Det är små saker, som säljs i stora volymer.

Man säljer enbart till återförsäljare och grossister som sedan säljer vidare till slutkund, affärer och varuhus. Produkterna och emballage levereras utan tryckt företagslogga sk. ”private lable”, därför känner så många kanske inte till företaget Avant Display. En stor del av kunderna är tryckerier. Det hårda klimatet inom branschen gör att tryckerierna vill kunna ge kunderna ett komplett utbud med inte bara trycksaker utan även tillbehör och det är här Avant kommer in.

– Jet-Snabben är lite av en dörröppnare, när de beställer fjädern så ser de vad vi har i övrigt också. I samma område har vi ju affischlisterna som vi gör närmare 1 miljon per år av, berättar Per.

– Vi satsar på att göra kampanjmateriel till ett bra pris, med snabba leveranser, miljömedvetet. Vi försöker också tillverka så mycket som möjligt här i Sverige, sedan Skandinavien och Europa. Det finns en del saker vi inte kan tillverka här och de görs då i Kina men det är inget mål i sig. Vi vill ha tillverkningen här.

Utökar marknaden
Omkring 70% av försäljningen går till utlandet. Man exporterar främst till Europa och då framförallt Tyskland, Italien och Frankrike men man har även några kunder i Kanada och Australien. Men här ser man även ett tillfälle att nå ut till nya marknader och man undersöker möjligheten att nå ut till Brasilien, Chile och även USA. Problemet där är först och främst tullarna som sätter käppar i hjulet.

Både Per och Pontus är överrens om att man redan nått ett delmål, att etablera sig på marknaden och få en stabil kundkrets men fortfarande finns det mycket kvar att göra och då gäller det att hitta nya kanaler och nya sätt att nå ut till ännu fler.

– Vi har väl stagnerat de senaste två åren men nu känner vi att vi är på väg upp igen. Det har att göra med att vi hittills varit dåliga på marknadsföring. Företag känner inte till Avant, delvis eftersom vi säljer via återförsäljare, säger Per.

– Vi har kört mycket på mässor som marknadsföring och det ska vi fortsätta med bl a ska vi ställa ut på Fespa i juni. Men vi har också insett att vi måste bredda oss och gå på alla kanaler. Nu jobbar vi mycket med utskick, ser till att vi syns i branschtidningar mm, fortsätter Pontus.

En satsning som gjorts för att nå ut är en uppdatering och förbättring av hemsidan. Här hittar man utförliga produktbilder och som kund kan man enkelt logga in för att se sitt grossistpris, både i SEK och i Euro. Man har även en webbshop även om de flesta beställningar sköts via mail.

Det gamla värdshuset
Strax bakom det stora gammelrosa huset, som idag inhyser Avant Display låg förr Läggesta Gästgivaregård, ett gammalt värdshus i samma anda som Gyllene Uttern utanför Gränna. Det brann i slutet på 60-talet och det dröjde ända till mitten på 80-talet innan det nuvarande huset byggdes. När Avant flyttade in år 2005 hade lokalerna inte använts på åratal och man byggde om och renoverade de 1 000 kvadratmetrarna. Damtoaletten byggdes om till lagerlokal men man behöll däremot det gamla trägolvet på övervåningen där själva produktionen sker. Av de 1 000 kvadratmetrarna används idag ca 700, resten hyrs ut.

– Lokalen är inte optimal för vår verksamhet men när vi flyttade in tyckte vi att det var något att börja med och så har vi mark vi kan bygga på. Nu slapp vi i alla fall kliva över pallarna när vi skulle leverera, menar Per.

– Nu håller vi på att växa ur de här lokalerna också och vi har fått börja använda containrar igen för att få plats med allt. Men vi kommer inte att flytta en gång till, i så fall bygger vi ut.

Företaget har nio anställda. De flesta bor inne i Mariefred. Äldst i företaget är Christer Skogsmo som hängt med sen pappa Åkes tid och som ansvarar för beställningar och logistik.
När det krisar i produktionen, ibland kommer stora ordrar som ska levereras snabbt, så har man en pensionärspool att ringa till. Så även om arbetsstyrkan är i det mindre formatet har man resurser att klara även större beställningar med kort varsel. Man har även ett samarbete med kriminalvården i form av legoarbete.
Maskinerna kommer främst från de bolag som köpts upp under åren vilket till och med har resulterat i ett litet överskott av maskiner.

I Spåkulan
Nu ser man alltså framtiden an med tillförsikt och Per hoppas kunna kliva åt sidan om ett par år.

– Mitt mål är att backa ur även om jag inte behöver, det ska inte bli som i de flesta andra familjeföretag, att man jobbar för länge så att någon måste sparka ut en.
– Jag skulle med stolthet vilja sitta vid sidan om som gammal gubbe och se att företaget går bra och sköttes på ett bra sätt av sönerna eller med deras hjälp, säger Per.

Pontus är en bra ersättare till Per som platschef, samtidigt som man ser behovet av en till resurs som kan arbeta mer marknadsinriktat för att kunna expandera på det sätt man önskar framöver.
Man har även börjat leta efter en extern styrelsemedlem, som det är nu består styrelsen endast av familjemedlemmar dvs Pappa Per, Pontus och hans två bröder John och Henrik.

Far och son är rörande överens om att så mycket fritid har man inte när man jobbar i ett familjeföretag. Per, som bor inne i Mariefred, tar gärna en tur med segelbåten efter jobbet och på måndagar är det kappsegling in till huvudstaden som gäller.
Även Pontus seglar gärna men som småbarnsförälder och med en till på väg är tiden knapp, men ett par grabbrace har de hunnit med i alla fall.

SM513 Avant Display 130506 151 cpoy