PGM firade kvartssekel

Publicerad
2013-10-01
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Reportage

Profile Gear Marketing eller PGM firade i mitten av maj sitt 25-årsjubileum med att bjuda in kunder och leverantörer till en strålande tillställning. Strålande är också rätt ord eftersom det hela gick av stapeln i konferensanläggningen Polstjärnan mitt i Stockholms city.

För ett kvartssekel sedan, 1998 startades PGM av dess nuvarande säljchef Peter Loso. Namnet var från början PG Present AB. Det hela startade i lokaler vid Norra Bantorget i Stockholm, men sedan hyrde man lokaler i Gröndal och företaget växte och flera personer anställdes.
År 2000 inledde man ett nytt millennium med att byta namn till PGM; Profile Gear Marketing AB. Inte långt efter det erbjöds Roger Lengmo att bli en del av PGM och gick då in som delägare. Roger Lengmo är nu VD och ansvarig inköpare.

I februari 2000 växte PGM ur lokalerna i Gröndal och håller nu till i en egen
kontorsvilla i Helenelund, strax norr om Stockholm.

Höga ambitioner
PGM formulerar sin affärsidé med att man utgår från kundens behov och erbjuder den för kunden bästa lösningen av profil- och reklamprodukter med tillhörande tjänster. PGMs tjänster ska kännetecknas av hög servicegrad, flexibilitet och engagemang.

– Våra produkter och tjänster ska göra oss till kundernas absoluta favorit, poängterar Roger Lengmo.
– Vi ska uppnå visionen genom att sälja produkter samt tillhandahålla logistik- och reklamtjänster vi kan känna oss stolta över. Samtidigt som vi ska hålla en hög kreativ nivå på designarbetet.

Roger betonar också vikten av att skapa tillväxt och lönsamhet för PGM, att utveckla sina medarbetare, organisationen och de egna styr- och informationssystemen.

Med pompa och ståt
Redan 1927 slogs portarna upp på biograf Metropol-Palais och det i ett kvarter som var tänkt att bli Vasastadens stora nöjespalats. Biografen hade en luftig biosalong i tidstypisk stil; nordisk klassicism med pompejanska dekorer på väggarna. En unik miljö skapades med hjälp av praktfulla tak- och väggmålningar, detaljrika stuckaturer och pampiga pelare.

Med ambitionen att skapa en förstklassig konferensanläggning genomgick den dåvarande biografen en varsam renovering 1985. Genom att bevara den unika miljön och kombinera med modern teknik stod Polstjärnan redo att ta emot sina första gäster senare samma år.

År 2005 plockades den fasta biosittningen i stora salongen bort, golvet planades ut och en modern flexibel anläggning skapades. Nytt kök och mer ändamålsenlig foajé var andra förändringar i samband med senaste renoveringen.

Det var i dessa glamorösa lokaler som Peter Loso kunde hälsa de inbjudna gästerna varmt välkomna. Han berättade om företagets historia, om dess framgångar och ambitioner och om glädjen av att vara en del av det medarbetarteam som skapats på PGM.

– Jag vill tacka Er alla som kommit hit för att fira vårt 25-årsjubileum tillsammans med oss. Det värmer och inspirerar.

– Vi på PGM vill också bjuda på en dag fylld av spännande och intressanta samtal med en av Sveriges största entreprenörer Torsten Jansson, New Wave Group AB och Elisabet Lim, produkt- och kundansvarig på Fairtrade Sverige, avslutade Peter Loso.

Med sprudlande energi
När Torsten Jansson äntrar scenen, börjar en berättelse som startade i lilla Dingle på västkusten och gick till Shanghai med avstickare till både USA och Kosta i glasriket. Det är en berättelse om entreprenörskap; om att våga satsa och våga misslyckas.

Det handlar om chefer, som leder genom att föregå med gott exempel för den övriga organisationen; oavsett om det gäller kundbemötande, arbetstider, ärlighet eller kostnadsmedvetenhet.

Det handlar om en företagskultur som är tydlig och där alla vet och känner till värderingarna, kraven och rättigheterna. Framförallt handlar det om enskilda individer, som gillar sina jobb och som därför kan ge mer än det krävs.

Fem gyllne punkter
Han pekar på fem punkter, som gömmer mycket av möjligheten till framgång. Han har skrivit dem på engelska, inte bara för att provocera lite utan för att vi ska tänka på dem i ett vidare perspektiv;

• No fear
• No 2 – the first loser
• There are no limits
• Hard work brings result
• Good cost control

Översatt till ett idrottstävlande skulle man kunna fråga sig; Vilken Formel1-förare kan lyckas om han/hon är farträdd? Vem har vunnit ett OS-guld om man siktat in sig på att bli tvåa? Eller som vi säger; nästbäst om vi är två som tävlar.
Eller vem slår världsrekord i löpning om man inte tror att man kan klara det? Vem får ett VM-guld utan att träna? Och vem kan fullfölja en tävling om han/hon inte har koll på sina egna resurser?

Global rättvisa
Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.
Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International, som utvecklar kriterier och fungerar som stöd för odlare och anställda i utvecklingsländer. Kontrollerna utförs av FLO-Cert, ett oberoende internationellt certifieringsorgan med ISO65-ackreditering. Fairtrade Sverige har systerorganisationer i ett tjugotal länder.
I maj 2010 gick Rättvisemärkt över till att kommunicera det internationella namnet, Fairtrade, även på den svenska marknaden.

Elisabet Lim, Fairtrade Sverige, är produkt- och kundansvarig för Fairtrade-märkt bomull, kaffe, vin, hudvård, trä och guld. Hon har över 20 års erfarenhet från textilbranschen som bl a produktionschef och inköpare på Peak Performance, Rockport och Dobber.

– När du som konsument väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor, genom kriterier för högre löner och ett minimipris som överstiger produktionskostnaden.
– Detta, tillsammans med långsiktiga handelsavtal, ger trygghet för alla dem som inte har så stora marginaler att leva på, förklarar Elisabet Lim.

– Utöver den högre betalningen får odlarna också en extra premie. Den används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, t ex i en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller till investeringar i jordbruket. Beslutet för hur premien ska användas tas gemensamt av odlarna.

– Fairtrade handlar inte bara om att få en bättre ekonomisk situation. Kriterierna främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen. Barnarbete och diskriminering motverkas, säger slutligen Elisabet Lim.

De bägge föredragen avslutades med en frågestund, som övergick till ett mingel med intensiva samtal runt om i den anrika lokalen.

På sin hemsida förklarar PGM vad man söker hos sina medarbetare; de ska vara ansvarstagande, lagspelare och ha en bra kommunikationsförmåga. Något som hela PGM denna dag bevisade med råge.

SM513 PGM Sthlm 130521 008

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl