Nu lanserar FlexAd tillsammans med Storbildsbolaget en ny miljövänlig lösning för fordonsprofilering. Till skillnad från den vanliga traditionella klistrade fordonsdekoren så består FlexAds system av en patenterad ramprofil av plast som monteras mot skåpsidan på t ex en lastbil.
I ramen monteras sedan en vinylduk med ett tryckt budskap. Med några enkla handgrepp skiftar man budskap eller duken, snabbt och enkelt. Man kan också byta och återanvända samma budskap flera gånger.
Köpenhamns kommun har profilerat 36 av sina sopbilar med utbytbara budskap. De här bilarna trafikerar huvudstadens gator sex dagar i veckan och budskapen byts ett antal gånger per år.
Helt PVC-fri
Köpenhamns kommun har som policy att inte använda någon form av PVC i sina exponeringsprodukter. Traditionellt trycker man på en vinylduk innehållande PVC och alla infästningsdetaljer innehåller även de PVC.
Nu har FlexAd tillsammans med Storbildsbolaget tagit fram en duk som är helt PVC-fri med tillhörande kantprofil av återvunnen PET-plast, samt även en ramskena helt fri från PVC. I och med detta så har man lyckats ta fram en PVC-fri produkt som också är återvinningsbar.
– Att en kommun som Köpenhamn sätter upp så höga miljökrav är högst intressant och ligger väl i tiden. Vi hoppas att fler också får upp ögonen för vad man använder för material idag.
– Vi ser sedan en tid tillbaka en allt större efterfrågan på miljövänliga och återvinningsbara produkter. Att FlexAd tillsammans med Storbildsbolaget tagit fram en produkt som motsvarar dessa krav ser vi som ett stort steg för våra kunder och marknad, men framför allt för miljön, säger Kalle Petersson på FlexAd.
Egna system
FlexAd med säte i Växjö startade sin verksamhet 2010 på den svenska marknaden. Det är ett helägt dotterbolag till danska Flexsign A/S. Verksamheten består av tillverkning, leverans och montering av sitt egna patenterade system för snabb och enkel utbytbar reklam på fordon. I Sverige och Danmark rullar 1000-tals fordon med det unika systemet och kunderna återfinns inom företag med egna distributionsfordon, kommuner, landsting m fl. Systemet är även användbart på fasader, skyltfönster mm.
Från skylt till storbild
Storbildsbolaget har arbetat med visuell kommunikation sedan 1993. Företaget har en bred kunskap när det gäller utomhusreklam och bilder i stora format.
Produktionen ligger i Helsingborg och man verkar över hela Norden.
– Storbildsbolaget ligger i framkant när det gäller miljö och modern teknik. Under flera år har vi målmedvetet arbetat för en miljövänligare produktion. Vi strävar efter att kunna erbjuda fler material med minimal påverkan på miljö och som är förbränningsbara eller som kan materialåtervinnas.
– Vi är certifierade för både kvalité och miljö enligt ISO 9001 och 14001, så att ta hänsyn till vår miljö ser vi som en naturlig del av verksamheten, säger Jonas Hellke, VD på Storbildsbolaget.
1993 startades Hälsingborgs handelshus skylt och profil AB av Jonas Hellke. Företaget vände sig till lokala butiker och erbjöd skyltar av olika slag. Att kunna leverera helhetslösningar med hög kvalitet var fokus redan då.
Efter några år såg Jonas Hellke potentialen inom segmentet digitalt tryckta storformatsbilder och investerade i en digital inkjet-skrivare. Efterfrågan på den här typen av tjänster ökade konstant och fokus på skyltproduktion minskade.
Fokus på miljön
År 2002 bytte företaget namn till Storbildsbolaget samtidigt som man flyttade till nya lokaler. Den första storformatsprintern med en printbredd på 5 meter införskaffades. Storbildsbolaget inriktade sig att enbart jobba med digitala bilder. Detta visade sig vara en riktig satsning. Efterfrågan ökade enormt och på ett år ökade omsättningen från 7 miljoner till 12 miljoner. Ytterligare utbyggnad av produktionen och investeringar och fler personer anställdes.
Jonas Hellke insåg tidigt att miljön och att vara miljömedveten skulle vara avgörande för framtiden. 2008 påbörjades kvalitetsarbetet som ledde till certifiering ett år senare enligt ISO 14001 för miljö och ISO 9001 för kvalitet.
Idag är personalstyrkan 18 personer. Lokalerna har byggts ut ytterligare och nya investeringar har ersatt och/eller kompletterat gamla skrivare. Gammal teknik har ersatts med ny modern, mer miljövänlig. Fokus är fortfarande att erbjuda helhetslösningar och produkter utifrån kundens perspektiv.