I våras hölls Print och den 17 september öppnade Sign Scandinavia på Kistamässan. Det är sista gången som mässorna hålls var för sig. Branschorganisationen Grafiska Leverantörerna har efterlyst en hopslagning av dessa båda mässor, vilka med branschglidningen alltmer kommit att överlappa varandra.
AGI arrangerar Print och Artexis står bakom Sign Scandinavia. Eftersom Print arrangeras på Kistamässan, som också ägs av Artexis, har det utvecklats nära band mellan personerna i de båda bolagen och det är exempelvis AGI som gör mässtidningen till Sign Scandinavia.
– För oss känns det jättekul att detta nu slås ihop. Gränsdragningen har varit svår mellan vad som ska vara med på den ena och andra mässan och besökarna har haft synpunkter på att de behövt gå på två mässor för att få en heltäckande bild, säger AGIs förläggare Peter Ollén.
– För oss är det angeläget att hela tiden lyssna på våra kunder och följa dem i det som de vill göra. AGI har vi samarbetat med ända sedan tiden med Sollentunamässan, så vi känner stor trygghet i det här samarbetet, säger Bo Magnusson, som är ansvarig på Kistamässan.
Den 15-17 september 2015 hålls den första hopslagna Sign & Print Scandinavia på Kistamässan, strax norr om Stockholm.